VIL lanceert project rond elektrisch wegtransport

VIL heeft de startschot gegeven voor het Logibat proefproject. Hiermee wil VIL zich buigen over de praktische mogelijkheden, de randvoorwaarden én de opportuniteiten van de batterijtechnologie om het emissieloze goederentransport over de weg te realiseren.

“VIL wil met Logibat een dialoog tussen de verschillende partijen opzetten en een duidelijk inzicht creëren in de praktische en economische realiteit, nu en in de toekomst, de haalbaarheid en de randvoorwaarden van batterij-elektrisch vrachtvervoer. Op die manier wil VIL komen tot oplossingen die groeien uit de realiteit van de logistieke sector”, zegt VIL-projectleider Sophie Delannoy.
“Concreet zal ook worden nagegaan hoe een landelijk dekkend laadnetwerk er moet uitzien zodat de sector deze technologie kan omarmen, zowel bij de verladers en de depots maar ook bij de
(semi-) publieke stopplaatsen. Verder wordt er gekeken naar de mogelijke rol die logistieke bedrijven kunnen spelen als aanbieder van laadinfrastructuur in een nieuw businessmodel dat hieruit zou kunnen voortvloeien. Tot slot wordt ook het potentieel van de Catenary Solution binnen Road Systems in Vlaanderen ingeschat.”

Projectdeelnemers: Aquafin, Barry Callebaut Belgium, Brink’s Solutions Belgium, Colruyt Group, Conway, Deconinck brandstoffen, ECS, Gilbert De Clerck, ICO, Ivago, Jogo Logistics, La Lorraine Transport, Lapauw Mario, Limburg.net, North Sea Port, Port of Antwerp, Put-Hendrickx Vervoer, Quinntra, R&L, Renault, Scania, Siemens Mobility, Sprint Transport, Transport Louwyck, Volvo, VP Xpress en Yuso.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo