ECTA: aanpassingen FitFor55 nodig

De European Clean Trucking Alliance (ECTA) is blij met het voorstel van de Europese Commissie voor de nieuwe regelgeving rond transport in het FitFor55. Toch ziet het nog mogelijke verbeteringen, en het roept de Commissie op om aanpassingen te doen in het uiteindelijke plan.

De organisatie, een coalitie van 18 Europese bedrijven waaronder Nestle, IKEA, Unilever en Michelin, is verheugd over de doelstellingen rond de infrastructuur voor zero-emissie trucks langs Europese wegen, maar ziet tekortkomingen in het vermogensniveau van die laadinfrastructuur. Dat is volgens de European Clean Trucking Alliance te laag om vrachtwagens op te laden tijdens de verplichte ruststops van de chauffeurs. Ook wil het dat het minimale aantal snelladers per land afgestemd wordt op de vloot van dat land. Verder wil het dat lidstaten belastingskortingen kunnen geven op bedrijven die gebruik maken van hernieuwbare stroom voor het laden van hun elektrische vrachtwagens.

De 100% emissievrije bestelwagens tegen 2035 vindt de ECTA een goed voorstel, maar de 50% doelstelling tegen 2030 vindt het dan weer te laag.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo