Groot, groter, grootst: DAF XF, XG, XG+

Ermee rijden konden we nog niet, maar in Eindhoven liet DAF ons wel al eens kijken naar de nieuwe XF, XG en XG+. Tegenover de XF is de cabine van de XG en de XG+ 33 cm langer en dat merk je als je van de XG in de XF stapt.

Bijna 35 jaar heeft het geduurd voor DAF met een nieuwe cabine op de markt kwam maar die is dan ook volledig nieuw. De Nederlandse constructeur maakte gebruik van de nieuwe Europese regelgeving zodat de cabine nu 16 cm langer is aan de voorzijde voor een beter zicht en een betere aerodynamica en 33 cm langer aan de achterzijde (XG en XG+). Die extra lengte achteraan is er puur voor het comfort van de chauffeur. Tegenover de XG heeft de XG+ een 20 cm hoger dak wat de stahoogte doet oplopen tot 2,17 meter.

We kropen zelf eerst in de XG+ en daarna even in de nieuwe XF en waren verrast hoe klein de XF aanvoelt als je uit de XG+ cabine komt. DAF koos voor drie opstaptreden voor beide modellen maar bij de XG ligt de cabine wel 12,5 cm hoger. Dat resulteert niet in een volledig vlakke vloer, volgens Raoul Wijnands – Project Manager Testing – omdat de chauffeurs liever geen vier treden hebben.

Motorrem

Bij de nieuwe generatie DAF is geen handgeschakelde versnellingsbak meer te verkrijgen. Om de schaarse klanten die daar nog voor kozen tegemoet te komen, is er een urge-to-move optie: je gebruikt dan het rempedaal om de wagen te laten kruipen. De gerobotiseerde versnellingsbak – TraXon van ZF – kiest vanaf nu automatisch de juiste wegrijversnelling.

Raoul Wijnants overtuigt klanten om een motorrem te kiezen in plaats van een retarder. “Die is niet enkel duurder dan de motorrem maar ook 140 kg zwaarder”, zegt hij. De cabine van de nieuwe XF is dan weer 175 kg lichter dan die van de huidige XF.

Doordat de voorruit gebogen is, heeft de chauffeur een beter zicht tussen de A-stijl en de spiegels. Maar wie wil, kan het ook zonder spiegels doen en kiezen voor het camerasysteem.

Lees alles over DAF Trucks België

DAF Trucks België

video

Het nieuwe gamma van DAF 2021 – Transport & VAN.TV 21

Het is allemaal een kwestie van timing: door in 2021 voor het eerst sinds 1987 een volledig nieuwe cabine te presenteren, is DAF de eerste fabrikant die een langere cabine kan presenteren. Binnenin maakt dit het verschil op het vlak van ruimte en comfort. Je zou bijna vergeten dat de Space Cab nu XG heet […]

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo