Jivé Express: elke dag opnieuw paraat

Als specialist in nationaal en internationaal expresvervoer heeft Jivé Express een reputatie opgebouwd die het bedrijf het vertrouwen opleverde van de grootste namen in zijn sector. De firma uit Mont-Saint-Guibert aarzelt niet om zichzelf opnieuw uit te vinden en ‘out of the box’ te denken om haar groei voort te zetten en nieuwe doelen te stellen.

“Ik begon met enkel een bestelwagen in 2003”, herinnert CEO Jean-Marc Jacques zich. Ik heb een paar jaar voornamelijk voor DHL gewerkt, maar begon vervolgens ook voor Lufthansa te rijden en met onderaannemers te werken. DHL vertrouwde me al snel meer volumes toe, wat onze ontwikkeling een boost gaf en ons in staat stelde ons te positioneren tegenover UPS en Fedex.”
Jivé Express kocht zijn eerste vrachtwagen 10 jaar geleden, gevolgd door een aantal opleggers 5 jaar geleden. Deze ontwikkeling is door de klanten goed onthaald, in die mate zelfs dat vandaag meer dan 50% van de omzet van het bedrijf wordt gegenereerd door vrachtwagens. Het bedrijf uit Mont-Saint-Guibert heeft onlangs twee extra trucks besteld.

Het vrachtwageneffect

“Wat de vrachtwagens betreft, zijn onze chauffeurs nogal pro-Scania, maar we houden ook Mercedes-Benz in de vloot omdat we tevreden zijn over beide merken en het altijd beter is niet alle eieren in één mand te leggen. Onze vloot omvat ook MAN voertuigen van 12 ton, die Scania ons niet kan leveren.”
Alle voertuigen van Jivé Express zijn gedekt door onderhoudscontracten. Ze worden aangekocht via financiële leasing en blijven zes jaar in het wagenpark, waar ze gemiddeld 80.000 km per jaar afleggen. Momenteel is het bedrijf voornamelijk actief in de Benelux, maar door zijn recente ontwikkeling verandert de situatie…
“Het feit dat we de kaap van 10 trucks hebben gerond, heeft de deuren geopend van DHL International”, vertelt een opgetogen Jean-Marc Jacques. Dit betekent dat wij nu langere transportopdrachten aankunnen dan voorheen, van zo’n 500 tot 600 km, met name naar Nederland, Frankrijk en Duitsland.”
Als specialist in noodgevallen springt Jivé Express heel voorzichtig om met het beeld dat het bedrijf uitdraagt. Het is er trots op dat het de voorbije drie jaar werd genomineerd voor de Trends Gazellen, wat door sommige klanten wordt gewaardeerd, en het maakt zijn chauffeurs bewust van hun rol als vaandeldragers.

Geloven in mensen

“Het is niet gemakkelijk om chauffeurs te vinden, vooral niet in de expressector waar de dienstregelingen ingewikkeld zijn en je op elk moment moet kunnen starten. Bovendien vereist onze activiteit dat onze chauffeurs dicht genoeg bij het bedrijf wonen om aan onze eisen qua reactiesnelheid te kunnen voldoen. Dankzij de zichtbaarheid die sociale netwerken ons bieden, kunnen wij echter regelmatig aanwerven. Het gaat niet per se om doorgewinterde chauffeurs: de laatste vijf die we inhuurden, hadden geen ervaring. Het is voor ons belangrijk dat we beginners een kans geven, ook al kost dat ons energie, tijd en soms… materiële schade. Maar door iemand een zetje geven, kan een gevoel van erkenning ontstaan waardoor de persoon loyaal blijft aan het bedrijf. Ons team is trouwens vrij stabiel.”
Als het op rijden aankomt, weet Jean-Marc Jacques waarover hij praat. Hij zit zelf regelmatig achter het stuur. Hierdoor houdt hij contact met het veld, staat hij in de frontlinie bij zijn klanten en staat hij dicht bij zijn personeel.
Zijn teams werden slechts kort getroffen door Covid. “In maart en april 2020 was er een onderbreking, vooral op kantoorniveau. Maar omdat wij voor alle grote spelers in de expresbezorging rijden, konden wij een zekere activiteit handhaven. Verder heeft De Covid-realiteit de online verkoop vrij snel doen stijgen en keerde het effect om. Over heel 2020 is onze omzet met amper 1% gedaald en de eerste maanden van 2021 zijn bijzonder bemoedigend met stijgingen van 30 tot 40%.”

Vooruitkijken

Jivé Express doet zijn naam eer aan. Het bedrijf is dynamisch, voortdurend in beweging en bezit het vermogen om zichzelf in vraag te stellen. Het heeft heel recent François Laermans, voormalig logistiek directeur van Eggo, aangeworven als COO.
“Aangezien ik alles samen met mijn vrouw regel en we erg snel groeien, moeten we ons bedrijf voortdurend reorganiseren. We hadden iemand nodig met ervaring met een grote structuur om onze visie aan te passen en samen de juiste beslissingen te nemen.”
Dit zal in de komende maanden resulteren in de centralisering van de activiteiten en de vloot, en de ontwikkeling van een logistiek centrum. “Ons huidige opslagaanbod is vrij basic en wij willen vooruitgaan door een magazijn van ongeveer 5.000 m2 te bouwen. We zijn op zoek naar een stuk grond, idealiter van 2 hectare en indien mogelijk ook in Mont-Saint-Guibert. We zouden daar graag al in 2023, het jaar van ons 20-jarig bestaan, operationeel zijn, maar 2024 lijkt me realistischer.”

Een roze Scania, dat was een gewaagde zet. Jivé Express deed het.

Anders durven zijn

Jivé Express onderscheidt zich graag van de concurrentie. Qua dienstverlening biedt Jivé een service die weinig bedrijven bieden: gepersonaliseerde ondersteuning voor luchtpakketten, die het personeel al tot in Singapore en Abu Dhabi bracht. Qua uitrusting beschikt het bedrijf over een beveiligde oplegger voor transport onder gecontroleerde temperatuur. Een echte rollende kluis, afgesloten met een code die alleen de ontvanger in zijn bezit heeft.

Eind 2020 maakte bovendien een veel minder discrete, roze Scania 450S zijn opwachting in het wagenpark. Hij wordt bestuurd door Elodie, één van de twee vrouwelijke chauffeurs van het bedrijf. “In eerste instantie hebben we dit voertuig aangeschaft om Elodie te belonen, omdat haar resultaten op het vlak van brandstofverbruik haar altijd een plaatsje in de Top 3 van onze chauffeurs opleveren”, legt Jean-Marc Jacques uit. “We wilden natuurlijk ook een beetje deining veroorzaken, maar we hadden nooit gedacht dat deze truck zo veel sympathie zou opwekken, zelfs onder onze klanten.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo