Mercedes-Benz eActros loopt vanaf de herfst van de band [Advertorial]

Mercedes-Benz Trucks heeft zijn batterij-elektrische eActros voor het distributietransport gelanceerd. Hiermee luidt Mercedes-Benz Trucks een nieuw tijdperk in: de eActros en bijbehorende services zijn voor onze klanten een grote stap richting CO2-neutraal distributievervoer. En het goede nieuws is dat België een van de eerste markten zal zijn!

Sinds 2018 hebben tien prototypen van de eActros meer dan 500.000 kilometers afgelegd tijdens praktijktests. Het productiemodel is aanzienlijk beter dan de prototypen, op het gebied van actieradius, vermogen en veiligheidsuitrustingen. De eActros geeft dus een gepast antwoord op de vragen die de toekomstige gebruikers zich terecht stellen:

Is de eActros even krachtig en inzetbaar als een conventionele Actros?

De eActros is leverbaar als twee- en drie-asser met een GVW van respectievelijk 19 en 27 ton. De ePowertrain aandrijflijn wordt gevormd door twee elektromotoren die in het midden van de achteras zijn gemonteerd en een tweetraps transmissie. Beide motoren genereren een continu vermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW.

Wat is de autonomie van een eActros?

Afhankelijk van de uitvoering, haalt de eActros zijn energie uit drie of vier accupakketten van circa 105 kWh elk. De maximale capaciteit van circa 420 kWh maakt een actieradius tot 400 km mogelijk. De chauffeur wordt continu geïnformeerd over over de laadstatus van de accu’s, de resterende actieradius alsmede het actuele en gemiddelde energieverbruik door de standaard in de eActros ingebouwde Multimedia Cockpit Interactive.

Hoe lang duurt een oplaadbeurt ?

Dankzij een maximaal laadvermogen van 160 kW worden de drie accupakketten bij een conventionele DC-snellader met 400 A laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80% te worden geladen. Dit maakt de eActros qua beschikbaarheid en dienstverlening optimaal toegerust voor dagelijkse inzet in het distributietransport.

Zal de chauffeur zich thuis voelen aan het stuur van een eActros?

Verder beschikt de eActros over alle technologische verbeteringen die op de Actros van de nieuwste generatie zijn geïntroduceerd, zoals MirrorCams, de Multimedia Cockpit Interactive en diverse actieve veiligheidssystemen zoals Sideguard Assist en Active Brake Assist (ABA) van de vijfde generatie.

Is een eActros even veilig als een conventionele Actros ?

Bij de eActros heeft Mercedes-Benz niet alleen oog voor de actieve veiligheid, maar ook voor de uitdagingen die gepaard gaan met elektrische voertuigen en HV-systemen. Het in de e-truck geïntegreerde Battery Temperature Warning System bewaakt constant de temperatuur van de HV-accu’s. Als de temperatuur te hoog is, laat het alarmsysteem in de cabine een waarschuwingstoon horen. Het chassis heeft ook geïntegreerde sensoren die een botsing kunnen detecteren. In dat geval zou de HV-accu automatisch worden losgekoppeld van de rest van het voertuig. Dan is er helemaal geen risico op letsel.

Is een volledig stille vrachtwagen niet gevaarlijk voor andere weggebruikers?

Om gevaarlijke situaties met zwakke weggebruikers te voorkomen, is de eActros standaard uitgerust met een extern Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Het systeem bestaat uit twee luidsprekers – één voor en één achter – die met elkaar en met het voertuig verbonden zijn. Afhankelijk van de rijomstandigheden klinken er tonen voor vooruit- of achteruitrijden.

Een elektrische truck lokt me, maar ik weet niet waar te beginnen…

Om transportondernemers bij het overschakelen op eMobility bij elke stap te ondersteunen, heeft Mercedes-Benz Trucks de eActros een ecosysteem ontwikkeld, dat ook advies en services voor klanten omvat, zoals optimaal gebruik van de truck, optimalisatie van de TCO en opbouw van een laadinfrastructuur.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo