Mercedes-Benz eEconic ondergaat prototypetesten

Mercedes-Benz Trucks is bezig met de ontwikkeling van de eEconic, de elektrische versie van zijn eEconic vrachtwagen voor stadstoepassingen, met tests rond veiligheid, prestaties en duurzaamheid. Na bijkomende testen door klanten in de praktijk, wordt de eEconic vanaf de tweede helft van volgend jaar geproduceerd in de fabriek van het merk in Wörth.

De Econic vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks zijn ontwikkeld voor toepassingen als vuilnisophaling en andere stedelijke taken. De eEconic, de toekomstige elektrische versie, is met zijn lage instap gabaseerd op het platform van de eActros. Met zijn elektrische aandrijving is hij ideaal voor vuilnisophaling, omdat hij voor die taak gemiddeld 100 kilometer per dag moet afleggen met heel wat start-stopmanoeuvres. De elektrische aandrijflijn ondervindt hiervan minder last dan een aandrijflijn met verbrandingsmotor, recupereert tijdens vertragingsmanoeuvres energie en kan ’s nachts opgeladen worden in het depot met een vermogen tot 160kW. De eEconic krijgt een MTM van 27 ton en zal initieel aangeboden worden als vuilnisophaalwagen in 6X2/NLA configuratie. Hij wordt aangedreven door dezelfde elektrische als als de eActros, met twee 330 kW sterke (400 kW piekvermogen) en vloeistofgekoelde motoren en een tweetraps versnellingsbak. De eEconic wordt uitgerust met drie batterijpakketten van elk 105 kWh voor een totaal van 315 kWh.

Net als de conventionele Econic krijgt de eEconic een aantal feautures die het gebruiksgemak in de stad verhogen, zoals de “DirectVision cab” met laag uitgesneden panoramische voorruit en een lage zitpositie voor een visueel contact met andere weggebruikers. Het interieur biedt plaats voor vier inzittenden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo