Test Renault Kangoo en Express: anti-schizofrenie

Met zijn nieuwe generatie compacte bestelwagens maakt Renault komaf met de spreidstand tussen enerzijds luxe en technologie en anderzijds werklust en betaalbaarheid, met een ‘basic’ Express VAN en een beter uitgeruste Kangoo VAN. We konden kort kennismaken met beide modellen.

Bij de ontwikkeling van een nieuw model hangen veel van de uitrustingsmogelijkheden en rijkarakteristieken af van het gekozen platform om het model op te bouwen. De nieuwe Kangoo staat daarom op het CMF-C/D platform waarop onder andere ook de Scénic gebouwd wordt, terwijl de Express het Global Access platform van Dacia gebruikt. Dat betekent dat de Express goedkoper geproduceerd kan worden met ‘bewezen techniek’, terwijl de Kangoo meer upscale wordt in comfort- en veiligheidsuitrusting, maar ook prijs. Al zijn de exacte prijzen op het moment van schrijven nog niet bekend.

Aan het stuur

Dat personenwagenplatform laat zich voelen aan het stuur. De wegligging, de besturing, de vering en demping… de nieuwe Kangoo rijdt gewoon als een auto. Ook qua technologie heeft de Kangoo niets meer te maken met de ‘basic’ bestelwagen van vroeger. Het nieuwste infotainmentsysteem met Android Auto en Apple Carplay, 12 nieuwe (optionele) rijhulpsystemen en niet minder dan 60 liter aan opbergvakken. Ook aan de geluidsdemping werd gewerkt.

Renault mikt met de Kangoo duidelijk op een cliënteel dat comfort zoekt, en verwacht dan ook dat hij eerder als personenwagenversie dan als VAN verkocht zal worden, terwijl de Express het leeuwendeel van de verkopen in het bedrijfsvoertuigensegment voor zijn rekening zal nemen. Die Express doet nog het meest denken aan een geüpdatete versie van de vorige Kangoo, zonder tierlantijntjes, maar wel functioneel en robuust werkpaard met een mooi basiscomfort.

Laadvermogen

Die tegenstelling tussen de Kangoo en de Express zet zich verder in de laadruimte. Hoewel de laadvolumes gelijkaardig zijn, met beiden 3,3 m³ achter het tussenschot tot 3,7 m³ voor de Express en 3,8 m³ voor de Kangoo wanneer de passagierszetel neergeklapt is, heeft de Kangoo recht op wat extra’s. Zo is er een intern ladderrek dat doorloopt boven het hoofd van de passagier, en het Open Sesame deurconcept. Dat laatste biedt een gigantische zijdelingse laadopening van meer dan 1,4 meter door de B-stijl weg te laten, of eerder te integreren in de deuren. Renault werkt samen met ombouwers om oplossingen op maat te voorzien, zoals een pivoterend rek van Sortimo dat zijdelingse toegang biedt tot de verschillende opbergvakken.

‘Open Sesame’ biedt een deuropening van 1,4 meter op de Kangoo.

Op motorisch vlak bieden beide modellen een keuze uit een 1.3 TCe benzine of een 1.5 Blue dCi diesel. Bij de Express is de benzine altijd 100 pk sterk, terwijl er bij de Kangoo keuze is uit een 100 of 130 pk versie. Bij de diesels is er bij de Express keuze uit 75 of 95 pk, terwijl de Kangoo ook nog een 115 pk uitvoering biedt. Beide modellen bieden extra zuinige Ecoleader-versies.

Eind dit jaar opnieuw elektrisch

Hoewel er nu veel sprake is van elektrische bestelwagens, lanceerde Renault zijn Elektrische Kangoo al in 2011. Ook van de nieuwe generatie komt een elektrische versie tegen het einde van 2021. De ‘Kangoo E-Tech Electrique’ krijgt een 75 kW elektromotor en een 44kWh batterij, goed voor een rijbereik van 265 km (WLTP). Hij zal verkrijgbaar zijn in zowel de korte als lange wielbasis.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo