De nieuwe Fuso Canter begint zijn commerciële carrière in Europa met een vernieuwde cabine en diverse verbeteringen op het gebied van veiligheid en comfort. De orderboeken zijn open en de productie zal in december in Portugal beginnen.
Het gamma blijft ongewijzigd: er zijn nog steeds vijf MTM-versies (van 3,5 tot 8,55 t), zes wielbasissen (2500 mm tot 4750 mm), drie motorvermogensvarianten (130 pk tot 175 pk, nu in Euro VI/E-uitvoering) en drie cabinevarianten (1,7 m, 2,0 m en 2,0 m dubbele cabine). Het zijn vooral de nieuwe veiligheids- en comfortsystemen die opvallen. Op het gebied van veiligheid put de Canter uit de orgelbank van Daimler Truck voor de Sideguard Assist, die kwetsbare weggebruikers aan de passagierszijde detecteert, een geavanceerd noodremsysteem (AEBS) en het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), naast het Lane Departure Warning System (LDWS), dat al op het vorige model was gemonteerd. LED-koplampen zijn optioneel. Fuso belooft ook verbeterde geluidsisolatie in de cabine.
Commercialisatie in België
In België wordt de Fuso Canter nog geïmporteerd door Beherman, onder leiding van Stefan De Vis (After Sales Director). “Na het einde van de Mitsubishi-verkoopactiviteiten zal Beherman alleen nog verantwoordelijk zijn voor de aftersales van dit merk met een kleiner team. Voor Fuso, echter, is er echt potentieel. Sinds oktober 2020 nemen de orders toe en de trend zet zich voort. Het moet gezegd dat wij profiteren van het feit dat Nissan zich uit het segment van de kleine vrachtwagens met ladderchassis terugtrekt. Wij beginnen dan ook met de nieuwe Canter. De eerste leveringen zijn gepland voor januari 2022. De elektrische versie zal er uiteindelijk begin 2023 komen, na jaren van diverse tests. Wij zouden in staat moeten zijn een elektrische Canter van 4,25 ton aan te bieden, maar nog steeds met een B-vergunning, waardoor wij een voldoende laadvermogen kunnen aanbieden. Het lobbywerk bij de verschillende autoriteiten is nog gaande, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het tot een positief besluit zal leiden”.