Shell brengt economie naar een hoger niveau met Starship 2.0

In 2018 had Shell een prototype van een extreem zuinige vrachtwagen in gebruik genomen. Drie jaar later heeft dit technologisch demonstratiemodel een tweede leven gekregen, maar nog steeds met een conventionele thermische aandrijving.

De eerste generatie Starship behaalde in 2019 uitstekende resultaten op het gebied van brandstofbesparing bij een reeks tests in de VS. Met een laadvermogen van 18 ton (vergeleken met 22 ton voor de gemiddelde klasse 8) behaalde hij een brandstofrendement van 178 tonkilometer per gallon, een vermeende verbetering van 248% ten opzichte van een conventionele Noord-Amerikaanse road train.

De tweede generatie van het Shell Starship bevat geen grote technologische vernieuwingen, aangezien het nog steeds gebaseerd is op een Navistar LT-chassis, een 400 pk Cummins X15-dieselmotor en een handgeschakelde Eaton-versnellingsbak met 12 versnellingen. De belangrijkste verandering zit in het gewicht, dankzij onder andere Fuelite+ 6×2 aandrijfassen van Meritor. Shell heeft niet meer en niet minder aangekondigd dan een laadvermogenwinst van… 4 ton ten opzichte van het eerste Starship. Shell gebruikt voor dit voertuig ook zijn nieuwste generatie oliën en vloeistoffen, waaronder een volledig synthetische Rotella T6 Ultra 5W-30, FA-4 motorolie.

Het Starship 2.0 is erin geslaagd zowel zijn brandstofverbruik als zijn efficiëntie per vervoerde ton te verbeteren. Over een afstand van 2.730 mijl verbruikte hij 23,52 l/100 km, waar de Starship 1.0 29,4 l/100 km had verbruikt en waar een conventioneel wegpakket 39 liter per 100 km nodig heeft. Met een laadvermogen van 21,3 ton verbeterde hij ook zijn efficiëntie tot 254 tonkilometer per gallon (een cijfer dat wij niet in Europese metingen willen omzetten).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo