transport media logo
Besix

Besix: “Centraliseren om te optimaliseren”

Het Belgische wagenpark van Besix telt maar liefst 1.155 lichte bedrijfsvoertuigen. De vloot is netjes verdeeld over de filialen van de bouwgigant en elk filiaal beheert zijn eigen deel van de voertuigen. Een situatie die historisch is gegroeid, maar uiteindelijk moet uitmonden in een gemeenschappelijk beheer zoals nu al het geval is bij de firmawagens. Dat is alvast de wens van Christophe Dockx, de wagenparkbeheerder van Besix Group nv.

Besix heeft 14.000 personeelsleden op de payroll staan, verdeeld over 25 landen en vier continenten. Het kloppend hart van deze mastodont is in Sint-Lambrechts-Woluwe gesitueerd. Om de nodige samenhang te garanderen, wordt het materiaal beheerd per geografische zone. Voor de Benelux en het noorden van Frankrijk is de Dienst Materiaal van Sint-Pieters-Leeuw bevoegd. De vloot van de lichte bedrijfsvoertuigen wordt echter beheerd door de negen filialen, die op die manier elk apart verantwoordelijk zijn voor hun eigen voertuigen. We hebben het hierbij over 1.155 voertuigen in totaal. Zo goed als allemaal lichte bedrijfsvoertuigen, aangezien Besix ervoor heeft gekozen om voor het zwaar transport kaderovereenkomsten af te sluiten met transportbedrijven, waardoor Besix zelf niet investeert in vrachtwagens.

Transport & Van Management: u staat aan het hoofd van de bedrijfsvoertuigenvloot van Besix Group nv, die uit 140 voertuigen bestaat. Wat is het profiel van uw wagenpark?

Christophe Dockx: Onze vloot aan lichte bedrijfsvoertuigen bestaat uit zowat alle configuraties. We beschikken over bestelwagens waarmee onze arbeiders naar de werf gaan, middelgrote bedrijfsvoertuigen en bestelwagens voor onze interventieteams: elektromechanici, elektriciens en hydraulische ingenieurs die montage-, demontage-, werfverplaatsing- of interventiewerkzaamheden van allerlei aard verrichten. Deze voertuigen zijn uitgerust in functie van het type werk. Onze elektriciens bijvoorbeeld beschikken over rekken, werkbanken, lades, inklapbare tafels en doorgaans ook over een stroomomvormer. De elektromechanici en hydraulische ingenieurs werken met zwaarder materiaal. Naast de rekken en werkbanken, beschikken ze over compressoren en een pomp om oliewissels uit te voeren.

T&VM: Wat is uw aankoopbeleid?

C.D.: Een mix van aankoop met eigen middelen en full leasing. We werken via kaderovereenkomsten met de constructeurs. Elk filiaal werkt consequent op basis van aanbestedingen. Ik heb bijvoorbeeld heel lang samengewerkt met VW en sinds vorig jaar klop ik meer en meer aan bij PSA, wat te maken heeft met de voorwaarden die ze in de aanbieding hebben. Andere afdelingen van de groep, zoals Infra of Vanhout in Vlaanderen, werken met Renault en Ford. Onze aanbestedingspolitiek wordt ook doorgetrokken naar onze verhuurders. We werken samen met drie bedrijven op basis van aanbestedingen om de drie à vier jaar. Hetzelfde geldt voor de branding en de uitrusting. Onze aankoopafdeling maakt recurrente vergelijkingen en drie ondernemingen worden weerhouden. Afhankelijk van de locatie van onze filialen, wordt vervolgens een keuze gemaakt. Ze kunnen de concurrentie zelfs tegen elkaar uitspelen. Zo wordt de vloot van Besix nv bijvoorbeeld uitgerust door Modul System.

Christophe Dockx Besix

T&VM: En hoe zit het met de opvolging?

C.D.: Ons wagenpark is integraal uitgerust met Track & Trace-systemen. Dankzij een evolutieve databank wordt alle informatie bovendien gelinkt aan elk voertuig en aan het gebruik ervan. Aan de hand van de meldingen op het dashboard, is het aan de chauffeur om het voertuig aan te bieden bij de concessiehouders in kwestie om ervoor te zorgen dat het onderhoud op regelmatige tijdstippen wordt uitgevoerd. Dit principe wordt ook toegepast op de banden.

T&VM: Hebben de activiteiten een impact op de manier waarop de vloot wordt beheerd?

C.D: Absoluut. Zo worden onze voertuigen op de verschillende werven ingezet en worden ze intern verhuurd. Dit gebeurt op basis van facturatie per kilometer die bovendien regelmatig wordt gecontroleerd. Dit geeft ons de mogelijkheid om eventuele meerkosten in kaart te brengen en bij te sturen zonder dat de klant hier iets van ondervindt.

Herschikking in het vooruitzicht

T&VM: Hoe doen jullie het qua schadegevallen?

C.D: Dat valt enorm goed mee. Onze chauffeurs gaan bijzonder voorzichtig om met hun materiaal. Onze werfvoertuigen vertonen iets meer slijtage dan de andere, maar dat is normaal. Het enige probleem zijn de leasingvoertuigen waarbij het moeilijk is om ze in goede staat terug te geven op het einde van het contract. Dit kan soms duur uitvallen. In de meest extreme gevallen kan dit oplopen tot 3.000 euro, maar gemiddeld praten we over 500 à 700 euro, wat binnen de normen valt.

Besix vloot

T&VM: De filialen blijven onafhankelijk in het beheer van de vloot. Komt hier verandering in?

C.D: Op dat vlak is er werk aan de winkel. We zijn aan het overwegen om het vlootbeheer te centraliseren. Dat is nu al het geval voor de firmawagens. Het team werd versterkt om het gehele wagenpark te kunnen beheren, wat neerkomt op ongeveer 1.600 voertuigen. Voor onze bedrijfsvoertuigen is dat een stuk minder evident omdat elk filiaal zo zijn eigen specialiteiten heeft. Dit heeft vanzelfsprekend ook een invloed op het profiel van de vloot. Toch denk ik dat een gemeenschappelijke aanpak voor een kostenvermindering kan zorgen. Door het aantal merken en leasingmaatschappijen te beperken, is het mogelijk om versnippering te voorkomen. Door te lang bepaalde gewoontes te veranderen bij sommige wagenparken, ook op het vlak van onderhoud, hebben wij ons blootgesteld aan te veel kosten. Ik hoop de centralisering volgend jaar of ten laatste in 2023 rond te krijgen.

T&VM: Denkt u ook aan de elektrificatie van deze vloot?

C.D.: We zijn de markt van elektrische bedrijfsvoertuigen volop aan het analyseren. Voorlopig is hun autonomie te laag voor ons type van activiteit. Het opladen van dergelijke voertuigen is bovendien problematisch. Er zijn nog te weinig laadpalen en het duurt te lang om de voertuigen thuis op te laden. Ik denk dat de markt binnen drie à vijf jaar voldoende rijp zal zijn. Besix is nochtans 100% voorstander van groene energie. Mijn collega-ingenieurs zijn de markt van elektrische werfmachines aan het afspeuren. Met onze leveranciers van brandstofkaarten ben ik aan het kijken hoe ze ons groene elektriciteit kunnen leveren. We zijn geïnteresseerd in slimme kabels waarbij de chauffeurs hun voertuigen thuis kunnen opladen en de laadkosten aan Besix kunnen overmaken.

 

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.