De Ford Ranger Raptor op vakantie: heerlijk anders

OK, de Ford Ranger Raptor is één van de benchmarks in zijn segment voor het zwaardere werk. Maar wat zijn, buiten de off-road context, zijn argumenten om te overtuigen? Kan je er kilometers mee malen en een gezin mee op vakantie nemen? We hebben het geprobeerd en waren aangenaam verrast!

-Kinderen, dit jaar gaan we naar het zuiden van Frankrijk met deze grote pick-up!
-Yaaaay!

Dat begint in elk geval al goed.

In het hoofd van een kind, en zelfs van sommige volwassenen (waaronder wij, dat steken we niet onder stoelen of banken…), is op vakantie gaan met een voertuig als de Ford Ranger Raptor, onvermijdelijk een avontuur. Zelfs al slikt hij vooral snelwegkilometers.

Toegegeven, deze opdracht lag niet meteen in het verlengde van het favoriete speelterrein van de Raptor. En toch doet hij het meer dan goed.

Afgesloten laadbak

We verlaten de streek van Luik en trekken naar de Hérault voor een reis van bijna 1000 km. Daarvoor tanken we de Raptor vol (80 liter!) en laden de bagage in de laadbak: koffers, proviand, beachgames… Er is geen gebrek aan ruimte! Het is zelfs niet nodig om de laadbak te structureren, aangezien de brede opening een gemakkelijke toegang mogelijk maakt – mits wat acrobatische toeren gezien de hoogte van de machine – tot alle voorwerpen aan boord. We trekken aan de klep en doen hem op slot, iedereen kiest zijn plaats en weg zijn we!

Heel snel is de toon gezet. De Raptor verslindt de kilometers in alle comfort. De Fox Pro Race-vering is gemaakt om tegen een stootje te kunnen, maar laat ook zien dat hij comfort kan bieden. Een aangenaam gevoel dat nog wordt versterkt door de efficiënte combinatie van de 2.0 Ecoblue met de 10-traps automaat en de goede geluidsisolatie van het interieur.

Volledig uitgerust

400 km onderweg en niemand klaagt. Dit is duidelijk een goed teken. De gulle kant van de Raptor helpt natuurlijk. De cabine is ruim en biedt plaats aan alle reisbenodigdheden, zelfs naar de mening van de tieners achterin. Dat wil wat zeggen. De elektronische klimaatregeling met twee zones is ook zeer efficiënt.

Wat het rijden betreft, geeft de hoge zitpositie een zeer goed zicht op het verkeer. En dan hebben we het nog niet eens over het gevoel van veiligheid. De reis wordt afgelegd in de normale modus, met tweewielaandrijving. Uiteraard. De vele bedieningselementen op het stuurwiel maken het mogelijk om bijna alles te bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Je kan zelfs de peddelshifter gebruiken om je te helpen vertragen en de remmen te sparen. Terwijl het spraakbesturingssysteem zelfs helpt om een restaurant in de buurt te vinden, houden de rijhulpsystemen een oogje in het zeil. De intensiteit van het lane-keeping systeem is instelbaar, de Raptor waarschuwt wanneer het tijd is om te pauzeren, een waarschuwingssensor toont de snelheidlimieten op het dashboard en de keuze tussen de snelheidsbegrenzer en de cruise control wordt aan de bestuurder overgelaten.

Perspectief

De Raptor is dan wel wendbaar, maar wanneer het tijd is om te pauzeren, is hij niet de gemakkelijkste auto om te parkeren. Op een snelwegparking is dit niet echt een probleem, maar wel wanneer je de grote wegen verlaat. De achteruitrijcamera met trajectprojectie is een redder in nood, maar gezien de grootte van het voertuig zouden parkeersensoren vooraan ook handig geweest zijn.

“We zijn er!”

Eenmaal aangekomen, is de Raptor geen voertuig dat je gewoon parkeert in afwachting van de reis in de tegenovergestelde richting. Hij opent mogelijkheden voor uitstapjes die een conventioneel voertuig niet zou toestaan. Op het asfalt en daarnaast… Het geeft een andere dimensie aan de reis en maakt het mogelijk om plaatsen te ontdekken die niet door toeristen worden bezocht.

En dan blijven er nog de vervelende vragen over. Ok, met zijn CO2-uitstoot 226 tot 232 gr/km zit de Ranger Raptor bij de slechtste leerlingen van de klas. Maar toch is het cijfer logisch als je 2,5 ton te verplaatsen hebt. Wat ten slotte het brandstofverbruik betreft, werd voor de rit naar het zuiden een gemiddelde van 8,6 l/100 km gemeten. De terugrit vergde een goede liter meer, wat nog redelijk is voor een machine van dit kaliber die extra kleur gaf aan onze reis.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo