T&E doet nieuwe aanval op milieuprestaties LNG

Volgens een nieuwe studie van de universiteit van Graz, uitgevoerd in opdracht van Transport & Environment, vervuilen aardgasvrachtwagens de lucht meer dan fabrikanten beweren.

Volgens T&E kunnen alleen vrachtwagens die op batterijen rijden de koolstofimpact van het wegvervoer verminderen. Met het oog hierop heeft de vereniging door de universiteit van Graz, Oostenrijk, een studie laten uitvoeren naar de CO2- en fijnstofemissies van een Iveco S-Way NP. Volgens de bevindingen van de studie stoot de S-Way NP over een periode van 20 jaar 13,4% meer broeikasgassen uit dan een Stralis op diesel. De studie erkent dat deze CO2-emissies lager zijn bij de uitlaat van het voertuig, maar wijst op methaanlekkage stroomopwaarts van het voertuig zelf om het verschil van 13,4% in het nadeel van LNG te verklaren. Wat deeltjes betreft, zijn de resultaten nog slechter: in steden en plattelandsgebieden zou de LNG S-Way 37 keer meer zeer fijne deeltjes uitstoten, d.w.z. deeltjes die het schadelijkst zijn voor de menselijke gezondheid.

T&E concludeert dat LNG een doodlopende weg is en pleit ervoor geen verdere overheidssubsidies voor deze alternatieve brandstof in Europa te verstrekken.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo