DAF Trucks Vlaanderen ontwikkelt en bouwt sinds 1971 vrijwel alle assen voor DAF trucks, alsook voor producenten van bussen en touringcars. Deze week leverde de assenfabriek in Westerlo haar 3 miljoenste as af.
DAF houdt de volledige productie van assen in eigen hand: van het lassen en stralen tot aan de fabricage van naven. Dagelijks rollen er zo’n 600 assen van de band. Het gamma is breed: voorassen, voorloopassen, sleepassen, al dan niet dubbel aangedreven tandems, gestuurde assen, assen met of zonder naafreductie… alles wordt op klantenorder geproduceerd. “De evolutie die de assen van DAF de afgelopen decennia hebben doorgemaakt, is enorm. Ze werden vele tientallen kilo’s lichter en tegelijk vele malen stijver en sterker. Ook op het vlak van efficiency werden grote stappen gemaakt, onder meer door een nieuw proces van verspanen waardoor de tandwielen van het differentieel nog nauwkeuriger in elkaar grijpen”, zegt George Beekwilder, Plant Manager van de assenfabriek.
Op de Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG⁺ is opnieuw een stap voorwaarts gezet: de nieuwe achterassen zijn kilo’s lichter en nóg robuuster dan hun voorgangers, maar bovenal nog eens 3% efficiënter. volgens DAF. “Dat is bereikt door de wrijvingsverliezen in het aslichaam verder te reduceren door toepassing van nieuwe pignonlagers, andere afdichtingen en een lager olieniveau”, weet Beekwilder.