Hernieuwbaar LNG en CNG is vandaag al realiteit: Met groen gas rijden is klimaatneutraal [Advertorial]

“De sterke groei van het aanbod aan biomethaan zorgt ervoor dat deze brandstof een mooie toekomst heeft,” zegt Didier Hendrickx, Public Affairs Manager van www.gas.be. “Volledig hernieuwbaar gas als brandstof is op termijn geen utopie meer.”

Het aantal zware bedrijfsvoertuigen dat op gas rijdt, is de laatste jaren sterk toegenomen. Didier Hendrickx schat dat er in ons land bijna duizend vrachtwagens op LNG (Liquefied Natural Gas) rijden. Vloeibaar LNG is vooral geschikt voor het langeafstandsvervoer omdat het het meer energie bevat dan CNG (Compressed Natural Gas) waardoor de actieradius van een LNG-voertuig groter is. Vrachtwagens op CNG worden dan ook vooral ingezet voor nationale distributie of huisvuilophaling. De zware vrachtwagens die op LNG rijden, zijn nu even krachtig als hun soortgenoten op diesel. “Ze maken minder lawaai en stoten heel weinig fijn stof en minder NOX uit,” zegt Didier Hendrickx. “Als ze met biomethaan rijden, zijn ze ook nog eens CO2- neutraal.” Hetzelfde geldt ook voor voertuigen op CNG, ook die zijn klimaatneutraal als ze op hernieuwbaar gas rijden.

Organisch afval
Om tot een zero-emissie van CO2 te komen is de omschakeling van aardgas naar biomethaan op termijn dan ook noodzakelijk. “Daarom wil de gasindustrie tegen 2050 omschakelen naar 100 procent hernieuwbaar of gas met lage koolstofuitstoot.” zegt Didier Hendrickx. “En dat kan ook. Voor 2030 zal er in België al genoeg biomethaan geproduceerd worden om aan de voorziene LNG en CNG behoeften te voldoen. Biomethaan heeft dezelfde eigenschappen als aardgas maar wordt gewonnen uit de vergisting van organisch afval. Maar het kan ook gemaakt worden van de overtollige elektriciteitsproductie van bijvoorbeeld windmolenparken.”
Met de toename van het aantal voertuigen dat op gas rijdt, is ook het aantal tankstations gestegen. “Zo waren er in 2016 slechts een 40-tal LNGtankstations in Europa, en dat zijn er nu bijna 450,” zegt Didier Hendrickx. “Tegen 2030 zullen dat er 2.000 zijn. En ook het aantal CNG-stations groeit nog steeds. In België hebben we een groot en goed netwerk om gas te te verdelen, waarmee meer dan 150 CNG-stations bevoorraad kunnen worden, waarvan een aantal al Bio-CNG aanbiedt.”
Gas als brandstof zit niet enkel bij ons maar ook wereldwijd in de lift. “Vooral in Azië is het aanbod van trucks die op gas rijden groot,” zegt Didier Hendrickx. “Zo is China op dit ogenblik de belangrijkste LNG-markt voor trucks ter wereld.”

www.gas.be


Subsidies voor vrachtwagens op gas
Bedrijven kunnen een ecologiepremie krijgen om een vrachtwagen op gas te kopen of om te bouwen. Die verschillen per gewest en zijn dus afhankelijk van waar het bedrijf gevestigd is.


 


Transport Mattheeuws Eric rijdt al bijna 10 jaar op LNG
Goedkoper en een troef voor de energietransitie

“In 2020 haalden we een winst tot 20.000 euro per vrachtwagen door het grote prijsverschil tussen LNG en diesel.” Dat zegt CEO Eric Mattheeuws die al 10 jaar ervaring heeft met vrachtwagens die op vloeibaar gas (LNG) rijden. “Dat was uitzonderlijk. Maar bijna 10.000 euro winst per truck per jaar heb je altijd.”

Eric Mattheeuws van het gelijknamige transportbedrijf uit Veurne moet niet meer overtuigd worden van het voordeel van rijden op gas. In 2012 was hij pionier in België toen hij als test een eerste vrachtwagen op gas aanschafte. “Er kwamen er al snel andere bij,” vertelt hij. “Toen we in maart 2012 interesse kregen in LNG, zijn we een partnerschap aangegaan met Volvo Trucks en Fluxys. Intussen rijdt meer dan de helft van onze vrachtwagens op Liquefied Natural Gas (LNG), onze personenwagens en busjes rijden op Compressed Natural Gas (CNG).”
“In de beginperiode waren er nog weinig tankstations voor LNG maar dat is nu gelukkig anders. Bovendien hebben we ons eigen brandstofdistributiebedrijf Romac Fuels met LNG-stations in Veurne en in Houdeng. We zijn niet enkel gebruiker van LNG met een honderdtal voertuigen, we zijn ook retailer. Daarvoor werken we samen met anderen zodat we grote bestellingen kunnen doen en iedere week alle partners kunnen bevoorraden.”
“Als je wil overschakelen van diesel naar gas zijn er drie punten waar je moet op letten. Je moet zorgen dat je de dispatching, de chauffeurs en de garage mee hebt in het verhaal. De dispatchers moeten weten waar de chauffeurs kunnen tanken, de chauffeurs moeten leren tanken en de mecaniciens moeten zich bijscholen voor het onderhoud van de wagens, toch als je zoals wij een eigen garage hebt.”

Opgroeien in een properdere wereld
Maar waarom zou je overschakelen naar gas? “Eerst en vooral voor het milieu,” zegt Eric Mattheeuws. “Ik wil mijn kinderen en kleinkinderen zien opgroeien in een schonere wereld. LNG stoot heel weinig fijn stof uit en minder CO2.
Naast de ecologische zijn er ook economische voordelen. De wagens op gas vergen minder onderhoud dan die op diesel omdat de verbranding zuiverder is. Een bijkomend voordeel is dat de brandstof niet gestolen kan worden, diesel wel.
En het is goedkoper. Onze energiefactuur is 20 tot 30% lager dan die van een wagenpark dat op diesel rijdt.”

www.mattheeuws.com


 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo