Online supermarkten vragen meer automatisering

Experten en aanbieders zijn het erover eens: ze zien allen een forse toename van de investeringen in de automatisering van magazijnen, die bovendien nog een aantal jaren kan voortduren. Dit zijn de belangrijkste tendensen.

“Wij zien een sterke toename van de vraag naar automatisering in magazijnen die zich nog versneld heeft met de komst van het coronavirus. Ook sectoren die lange tijd niet investeerden in automatisering, doen dat nu toch. Ik denk dan aan de voedingsdistributie en de logistieke dienstverleners,” zegt Jan-Willem Klinkenberg, Project Sales Director TGW Logistics Group. “TGW werkt nu al voor grote bedrijven uit die sector zoals Ahold Delhaize en Bol.com. Allemaal zetten ze in op grote automatische magazijnen, ook met het oog op thuisleveringen van bestellingen via de webshop.”

“Het is opvallend dat die online supermarktactiviteiten vaak niet winstgevend zijn. Dat zien we in Verenigd Koninkrijk waar die dienstverlening in Europa het eerst werd gelanceerd, maar ook in de Benelux en Scandinavië. Picnic pakt het daarom anders aan. Het bedrijf heeft geen winkels en levert alleen uit aan gezinnen op uitgestippelde melkroutes. Het aanbod is weliswaar groot, maar toch een stuk kleiner dan de grote supermarkten. Dankzij die goed gekozen beperkingen slaagt Picnic erin om snel uit te breiden. We bouwen nu een sterk geautomatiseerd magazijn voor Picnic van 40.000 m² in Utrecht.”

Sacha Van Droogenbroeck, managing director Dematic NV: “In de VS hebben de klassieke retailers wél een antwoord gevonden dankzij snelle leveringen van boodschappen vanuit bestaande winkels en minidistributiecentra in de steden. De Amerikaanse vestigingen van Dematic zien een echte boom in de vraag naar kleine automatiseringen voor dergelijke omgevingen. Die microfulfilment centers zorgen voor een echte doorbraak in de VS en nu ook in het Verenigd Koninkrijk. In België voeren we intussen ook de eerste gesprekken daarover met geïnteresseerde klanten. Ons aanbod bestaat uit een modulair systeem van standaardcomponenten dat we heel snel kunnen implementeren. Waar de opbouw van traditionele automatiseringssystemen soms tot een jaar tijd neemt, moeten microfulfimentsystemen binnen de drie tot vier maanden volledig operationeel zijn. Ook de kost zal een stuk lager liggen.”

“Dat is ook voor ons als aanbieder een grote stap,” zegt Michaël Coryn, Director Global Account Management van Dematic. “We staan bekend als een integrator die in de eerste plaats met eigen materiaal een volledige oplossing uitwerkt op maat van de klant. In de toekomst zullen we ons in dat segment meer profileren als productbedrijf. Op die manier zullen we ook kleinere organisaties beter kunnen bedienen met specifieke combinaties van hardware en software.”

Ook de logistieke dienstverleners richten zich steeds meer in op automatisering. Jan-Willem Klinkenberg: “Grote organisaties als Kühne + Nagel of Katoennatie zetten nu grote stappen. Vroeger stonden de 3PL’s afkerig tegenover automatisering, ook al omdat de klassieke contracten te korte termijnen hebben om de investering terug te kunnen verdienen. Maar naarmate de flexibiliteit en de schaalbaarheid van de installaties groter wordt, biedt automatisering ook voor hen uitzicht op meer efficiëntie en kostenbesparing in de processen. De onzekerheid over contractverlengingen kunnen ze opvangen door te kiezen voor systemen die voorzien zijn op de meest voorkomende productafmetingen. Ik raad hen aan om te kiezen voor een shuttlesysteem met standaardbakken van 60 op 40 met een hoogte van 30 centimeter. Daarnaast is het goed mogelijk om slechts een aantal stellingen uit te rusten met shuttles en dat geheel achteraf stelselmatig uit te breiden met meer shuttles en naar bijkomende stellingen.”

Erik Verlinden VIL

Eric Verlinden van VIL: “Er komt meer productie terug naar Europa. De logistieke processen zullen het niveau van automatisering van de fabriek volgen.”

Kan magazijnautomatisering op een flexibele en schaalbare manier ingevoerd worden?

Eric Verlinden, research manager van VIL: “Het klopt dat sommige automatiseringstechnieken flexibel ingevoerd kunnen worden. Dat zullen we ook bestuderen in het nieuwe Smart Vision project van VIL dat focust op logistieke toepassing van visietechnologie, zoals slimme brillen. Het gaat om relatief goedkope apparaten die op bestaande processen geënt worden. Dat kan snel. Maar ik merk toch dat bedrijven terughoudender zijn als het gaat om automatische magazijnen, AGV’s of mobiele robots. Dat geldt zeker voor de kleinere bedrijven. Al die zaken hebben heel veel data nodig zodat de ERP, WMS en andere systemen al volledig in orde moeten zijn. Door de inspanning die dan nodig is om de automatisering te realiseren, is het economisch slimmer om het volledige magazijn er dan mee uit te rusten. Een gedeeltelijke automatisering brengt ook maar een gedeeltelijke opbrengst. Als je er geen hele voltijdse werkkracht in een specifiek proces mee kan uitsparen, heeft dat geen zin. In de praktijk doen bedrijven die investering vaak op het moment dat ze een nieuw magazijn betrekken en toch al grote kosten maken. Dan hertekenen ze meteen hun processen en ontwerpen het magazijn met het oog op de nieuwe organisatie.”

Rolf Ceulemans, manager bij PwC: “Wij zetten specifiek in op die schaalbare technologieën zoals de smart glasses. Het laat bedrijven toe om ook in een moeilijke arbeidsmarkt met veel tijdelijke medewerkers en uitzendkrachten toch de kwaliteit van de operaties op peil te houden door in real-time extra informatie te bieden. Een bril kan ook data capteren bijvoorbeeld over op welke hoogte een picker iets neemt. Op die manier kunnen de brillen ook een vorm van controle uitoefenen. De relatief lage investeringskost en de schaalbaarheid maken dit aantrekkelijk voor opdrachtgevers. Ook de inzet van sensoren in het kader van Internet of Things oplossingen zien we steeds meer. Sensoren op pallets, heftrucks, enzovoort maken het ook mogelijk om minder te scannen. Wanneer het systeem weet op welke locatie iets wordt weggenomen, kan het zelf weten welk product er is gepickt. Zo kunnen weer manuele handelingen van de magazijniers afgebouwd worden. Ik pleit er ook voor om de verzamelde informatie te gebruiken om de processen zelf te analyseren. Looplijnen en transportroutes kunnen elkaar kruisen en het is vaak veiliger om die uit elkaar te halen en zo aanrijdingen met heftrucks te vermijden. Ook de efficiëntie van het proces zelf kan aan de hand van spaghettidiagrammen en heatmaps verbeterd worden. Die gegevens zijn essentieel bij de strategische overwegingen over de logistieke operaties. Op langere termijn zie ik wel een trend naar verregaande automatisering om tegemoet te komen aan de hogere eisen qua efficiëntie, lead time, kosten enzovoort van de klanten. E-commerce de motor is achter die evolutie.”

Rolf Ceulemans

Rolf Ceulemans van PwC: “Gebruik de informatie uit sensoren en camera’s om de processen zelf te analyseren.”

Zijn pickingrobots intussen klaar voor een inzet in een reële context?

Jan-Willem Klinkenberg: “TGW heeft intussen al een aantal Rovolutions geïnstalleerd bij klanten (in Duitsland en straks in Nederland). Het zijn automatische pickstations die het werk van een picker volledig overnemen. Klanten opteren er nu voor om een aantal posities door robots te laten innemen en zo ervaring op te doen met de technologie. Het klopt natuurlijk dat er in sommige organisaties een zeer grote variatie in vorm en afmetingen bestaat, waar de robot soms moeite mee heeft. Intussen kunnen robots al een grote verscheidenheid van producten aan. TGW biedt de Rovolution nu aan om in te zetten binnen een afgelijnd productengamma tegen een aanvaardbare prijs. Zeker kledij zit vaak in gelijkaardige vlakke verpakkingen waarmee een robot weinig problemen kent.”

Sacha Van Droogenbroeck: “In Antwerpen heeft Dematic het competence center voor Mobile Automation waar de nieuwe technologie voor AGV’s en autonome mobiele robots (AMR) van het bedrijf ontwikkeld wordt. We hebben intussen de performantie van de AMR’s flink kunnen opdrijven. In een sorteerproces halen ze nu al aanzienlijke snelheden. Er blijft nog een verschil met de meest performante systemen, maar het grote voordeel is dat ze kunnen werken zonder vaste structuur. Wanneer het proces verandert, kunnen ze na een aanpassing aan de software meteen weer aan de slag. Ik ben ervan overtuigd dat daarmee de grote doorbraak van de robots zal gerealiseerd worden. Het einde van het logistieke proces – het picken en verzenden – blijft nu nog zeer manueel. Maar ik denk dat de werkstations die we nu al aanbieden, binnen enkele jaren volledig geautomatiseerd zullen worden. Nu doet Dematic dat via partners, maar we bekijken hoe we dat straks op eigen kracht kunnen aanbieden aan klanten.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo