7 mythes over de automatisatie van intern transport

Een reachtruck die volledig autonoom goederen stapelt ? Een transpallet die zonder bestuurder door uw magazijn rijdt?  Is dat wel betrouwbaar? En hoe zit het met de veiligheid?

Net als bij veel andere baanbrekende technologieën, zijn ook bij automatisatie de nodige twijfels en onwaarheden ontstaan. Inmiddels hebben de Linde AGV’s (automatisch gestuurde voertuigen) bewezen dat ze hun taken op betrouwbare en efficiënte wijze kunnen uitvoeren, maar toch doen er nog steeds enkele hardnekkige geruchten de ronde. We hebben daarom de grootste mythes voor u ontkracht.

     1. Voor AGV’s moeten kabels worden aangelegd in de magazijnvloer

Het klopt dat vroegere versies op basis van inductie navigeerden en dat hiervoor kabels moesten worden gelegd. De moderne Linde AGV’s gebruiken echter efficiëntere systemen die weinig of geen impact hebben op hun omgeving. In de meeste gevallen betekent dit navigatie op basis van lasers of camera’s, ondersteund door software. Ze kunnen in bijna elke omgeving worden ingezet, zonder dat hiervoor in de vloer moet worden geboord of markeringen moeten worden aangebracht.

     2. AGV’s en mensen gaan niet goed samen

De waarheid is net het tegenovergestelde: AGV’s zijn specifiek ontworpen om een omgeving te delen met mensen en met ze samen te werken, en dit volgens duidelijk vastgelegde veiligheidsnormen. Er zijn ook hybride AGV’s die zelf geautomatiseerde taken kunnen uitvoeren maar ook door een gebruiker kunnen worden bestuurd. Bovendien zijn AGV’s steeds vaker in staat om zelf een route te vinden, of kunnen ze zo worden ingesteld dat ze een logistiek medewerker (zoals een orderpicker) volgen en automatisch samen met hem stoppen – bijvoorbeeld wanneer de medewerker een product uit een stelling neemt om dit op de AGV te plaatsen.

     3. AGV’s kunnen slechts heel eenvoudige taken uitvoeren

In principe kan een AGV alles wat een standaard magazijntruck kan doen, maar dan autonoom. Een autonome truck kan palletten verplaatsen, maar ook ladingen oppikken en deze op de vereiste positie achterlaten, ook wanneer dit op grote hoogte is. Ze kunnen ook worden ingezet in smalle gangpaden en tot op een maximale hoogte van zo’n 12 meter (indien hoger gewenst is, kan dit ook op aanvraag).

     4. AGV’s zijn erg duur om aan te schaffen en in te zetten

De inzetkost van AGV’s hangt af van de complexiteit van de taak en het proces in zijn geheel, niet zozeer van het voertuig zelf. De terugverdientijd van een AGV is erg kort, en dit dankzij de steeds efficiëntere processen en de besparing op arbeid. Afhankelijk van de grootte van het magazijn en de taken die moeten worden uitgevoerd, is het vaak mogelijk om de productiviteit en efficiëntie aanzienlijk te vergroten met autonome magazijntrucks.

     5. AGV’s kunnen moeilijk in bestaande omgevingen worden geïntegreerd

Complex installatiewerk en langdurige trainingsperiodes zijn tegenwoordig zeldzaam. AGV’s kunnen soms zelfs door de klanten zelf worden geïnstalleerd, en kunnen doorgaans eenvoudig en snel worden aangepast aan specifieke omstandigheden. Het is bovendien vaak mogelijk om hun werkwijze later nog aan te passen, met behulp van mobiele apps of andere software. Krachtige sensoren zorgen ervoor dat AGV’s zich bewust zijn van hun omgeving en staan toe dat ze gepast reageren en hun werk op een veilige manier verderzetten.

     6. AGV’s vormen een veiligheidsrisico

Zelfs wanneer AGV’s onafhankelijk door magazijnen bewegen, doen ze dit op uiterst intelligente wijze. Ze zijn uitgerust met sensoren, camera’s en lasers die ervoor zorgen dat ze objecten en omstaanders tijdig waarnemen, en kunnen van visuele en auditieve veiligheidsmiddelen worden voorzien om de aandacht naar zich toe te trekken. Wanneer ze een obstakel herkennen, vertragen of stoppen ze, en hernemen ze pas hun taak wanneer het obstakel op veilige afstand is.

     7. AGV’s zijn inflexibel en niet schaalbaar

AGV’s zijn van nature flexibel en kunnen eenvoudig worden aangepast aan de specifieke behoeften in ieder magazijn. U kunt bovendien beginnen met één of twee AGV’s, en meer voertuigen toevoegen naarmate uw behoeften veranderen. AGV’s kunnen ook worden gecombineerd met bestaande magazijntruckvloten, en processen kunnen volledig of gedeeltelijk worden geautomatiseerd.


Benieuwd naar de mogelijkheden? Ontdek hier ons gamma Automatisch Gestuurde Voertuigen. Komt u graag te weten of automatisatie interessant kan zijn voor uw toepassing? Gebruik ons contactformulier om advies van onze experts aan te vragen.


lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo