Biomethaan LNG

Alternatieve brandstoffen: biomethaan als redding voor LNG

Aardgas wordt consequent voorgesteld als een overgangsbrandstof, omdat het tenslotte een fossiele brandstof blijft. Dankzij het vermengen met biomethaan heeft aardgas een toekomst op langere termijn. Een recente studie heeft het potentieel in kaart gebracht.

SIA Partners heeft bekeken op welke manier aardgas kan gemengd worden met een methaan dat gewonnen wordt uit hernieuwbare bronnen. Het goede nieuws is dat deze hernieuwbare bronnen voldoende beschikbaar zijn in België, goed voor een aandeel van 40% voor BioCNG tegen 2030 en 27% voor BioLNG.

Afvalstromen opwaarderen

De eerste grondstof (29% van het totaal) komt van zogenaamde overgangsteelten, die tussen de oogstperiodes door worden geteeld en geen bedreiging vormen voor de voedselproductie. Ontbossing is ook al niet aan de orde in dit geval. De tweede bron (28%) zijn afvalstromen die worden gewonnen in landbouwbedrijven. Het is een manier om ze op te waarderen, maar de oogst ervan gaat gepaard met een zekere logistiek. Andere grondstoffen zijn bijproducten uit de landbouw (22%), restfracties van industriële productie (13%) en gemeentelijk afval (8%). Ook hier zijn productiefaciliteiten vereist.

Voor een transportbedrijf kan dit geld opleveren. De productiekost van biomethaan is bijzonder hoog, 1,06 euro/kg, maar SIA Partners gaat ervan uit dat deze kost tegen 2030 met 30% zal dalen. Het moet gezegd dat het vermengen van biomethaan met het product dat aan de pomp wordt geleverd, de prijs per kilogram zal verhogen. Deze prijsstijging komt neer op 11% voor BioCNG (mix 60/40) en 10% voor BioLNG (mix 73/27). Aan de pomp vertaalt dit zich in respectievelijk 0,96 en 0,94 euro/kg (exclusief btw) … aan het huidige fiscale regime. En dat is een cruciaal element: als de mix van aardgas en biomethaan van dezelfde voordelen kan blijven genieten in vergelijking met diesel, zal het 22% goedkoper blijven in ‘bio’-uitvoering. Als de fiscale regels (accijnzen en energiebijdrage) geharmoniseerd worden, zal (bio)CNG 28% duurder worden. Als we deze formule toepassen op LNG, komt dit neer op 35% goedkoper enerzijds en 22% duurder anderzijds.

Wat met de dieselmotor in dit verhaal?

De projecties die door SIA Partners werden gemaakt, houden geen rekening met de mogelijke technische vooruitgang van de dieselmotor. Volgens het ingenieursbureau IAV is een verbruiksdaling met 7 à 10% nog altijd haalbaar door de interne wrijvingen te verminderen, de warmte-energie aan de uitlaat te recupereren en door de motor af te koelen op basis van het principe van een warmtepomp. Maar tegen welke prijs?

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo