[BLOG] Door digitalisering verbetert men de winstgevendheid

Om concurrenten een stap voor te blijven is het van belang nieuwe technologieën te omarmen. Met de inzet van de nieuwste technologieën kunnen nu al efficiëntieverbeteringen worden doorgevoerd en kan de serviceverlening naar een volgend niveau worden gebracht.

Een voorbeeld hiervan is de digitale vrachtbrief. Met de inzet van de digitale vrachtbrief wordt een besparing van 4,50 EUR per brief gerealiseerd. Er wordt winst behaald op het gebied van milieu en veiligheid. Daarnaast kan er nauwer samengewerkt worden tussen partijen door middel van track and trace-systemen. Dit levert weer efficiëntievoordelen op bij het laden en lossen.

Terughoudendheid tegenover digitalisering

Uit een Duits onderzoek blijkt dat 54% van de bedrijven met maximaal 10 werknemers tot nu toe nog geen digitaliseringsproject uitgevoerd heeft. Daarnaast geeft 66% van de transportbedrijven aan digitalisering niet nodig te vinden. Vooral kleine bedrijven zien hier geen reden voor. Eén van de oorzaken voor deze terughoudendheid zijn mislukte projecten uit het verleden en hoge kosten. Is een dergelijke visie op digitalisering dan alleen weggelegd voor grotere bedrijven? Wij vinden van niet.

In de transportsector stijgen de prijzen nog niet voldoende om de gestegen kosten te compenseren. De lage marges vormen een extra hindernis om de uitdagingen van digitalisering aan te gaan. Toch is de inzet van IT een erg belangrijke voorwaarde om uw concurrentiepositie te versterken. Wanneer er slim gebruik wordt gemaakt van de beschikbare data en deze datastromen met elkaar geïntegreerd worden tot inzichtelijke informatie, kunnen bedrijven hun winst vergroten zonder de werkdruk evenredig mee te laten groeien. Het gaat immers niet meer om de kwantiteit van data, maar om de kwaliteit en de mogelijke inzet ervan.

Denk maar aan de mogelijkheid om logistieke en administratieve bedrijfsprocessen te optimaliseren, maar ook bij de onderhandelingen over de prijs bij een klant. Wanneer er goede data-analyses zijn uitgevoerd biedt dit kansen om met een klant inhoudelijk te onderhandelen. Dit omdat de vervoerder zo exact kan aantonen welke kosten er zijn gemaakt.

Met de juiste kwalitatieve data krijgt de vervoerder ook inzicht in welke activiteiten de meeste winst opbrengen en waar de processen bijvoorbeeld tijdswinst opleveren. Op basis van dit inzicht zou hij zich kunnen specialiseren in de meest winstgevende activiteiten. Ook kan hij de activiteiten die hem relatief weinig winst opleveren laten vallen. De digitale ontwikkeling van organisaties levert daarmee ook meer strategische input voor uw business model.

Mario Taets,

CEO eWebtrans.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo