Coca-Cola

Coca-Cola: Rode trucks worden groen

Coca‑Cola Europacific Partners wil tegen 2040 klimaatneutraal zijn. De vergroening van de transporten is een mooie uitdaging: een deel van de distributie en van het transport wordt door eigen trucks gedaan en een deel door externe partners. De groep engageerde zich alvast om haar wagenpark tegen 2030 volledig elektrisch te maken.

Coca-Cola is al ruim 90 jaar aanwezig in België en Luxemburg. Inmiddels zijn er talrijke merken aan het aanbod toegevoegd, waaronder Fanta, Sprite, Chaudfontaine, Finley, Fuze Tea, Minute Maid, Aquarius, Tropico en meer. Een grote diversiteit, dus, wat de supply chain er niet eenvoudig op maakt.

“Coca‑Cola Europacific Partners België en Luxemburg (CCEP Belux) heeft productiecentra in Antwerpen, Gent en Chaudfontaine. Er zijn ook vier distributiecentra, met name in Antwerpen, Gent, Chaudfontaine en Luxemburg. Daarnaast beschikken we over twee cross-docks, in Borgloon en Heppignies. We hebben ook een Technical Services Center in Londerzeel dat instaat voor het onderhoud en de voorbereiding van koelers en drankautomaten, een Contact & Customer Service Center (een interne klantendienst voor bestellingen, informatie en prospectie) en ook het Events-team heeft er haar thuisbasis”, zegt Maud Collée, communicatieverantwoordelijke bij CCEP Belux.

“De logistieke activiteiten worden in eigen beheer uitgevoerd in onze distributiecentra en cross-docks. Onze klanten worden van daaruit beleverd. In piekperiodes besteden we ook de opslag van de ‘overflow’ uit aan een paar logistieke partners”, voegt Guy Colen, senior manager Transport & Deployment bij CCEP Belux, toe.

Coca-Cola Chaudfontaine

Drie kanalen

De distributie en het transport gebeuren via drie kanalen. “Een deel van de klantenleveringen wordt gedaan met eigen chauffeurs. Ook het vullen van drankenautomaten gebeurt met eigen trucks. Daarnaast worden de leveringen van grote partijen aan klanten, producttransferts tussen de sites en de internationale transporten uitbesteed”, legt Pascal Libens uit. Hij is fleet manager bij Coca-Cola Europacific Partners Belux voor alle voertuigen boven de 3,5 ton.

“Voor de eigen distributie gebruiken we zo’n 110 26-tonstrucks – een dertigtal met aanhangwagen. Deze leveren rechtstreeks aan scholen, bedrijven, pretparken en kleinere supermarkten. Zij doen 10 à 20 stops per dag en leveren tot drie à vier palletten”, voegt hij toe.

“Partijen boven de vier palletten worden door externe partners vervoerd. In België gebruiken we zo’n 22 transporteurs. Doorgaans zetten ze 250 à 300 vrachtwagens per dag in, met pieken tot 400 per dag tijdens het hoogseizoen”, legt Colen uit. “Er worden niet alleen grotere transporteurs ingezet, maar ook kleinere. Dat komt omdat we verscheidene types vrachtwagens moeten gebruiken, maar ook internationaal transport inzetten voor de invoer van sommige merken”.

“De selectie van de transporteurs gebeurt om de drie jaar via een aanbestedingsproces, volgens een aantal bedrijfsvereisten. Kwaliteit en klantenservice staan centraal, maar we selecteren ze ook op basis van duurzaamheid, leveringsrisico/continuïteit, financiën, innovatie en capaciteit”, zegt hij.

Pascal Libens Coca-Cola

Duurzaamheid en EV100

“Duurzaamheid zal in de toekomst een steeds grotere rol spelen, omdat Coca-Cola Europacific Partners zich begin dit jaar aansloot bij het EV100-initiatief en wij dus streven naar een volledig groen wagenpark tegen 2030”, voegt Libens toe. “Vandaag hebben we nog geen elektrische trucks in onze vloot. We voeren wel intensief studies uit met de constructeurs. We zullen stap voor stap opschalen naar 2030 toe.”

Zouden LNG-trucks als transitie kunnen dienen? “Neen, omdat de eigen distributietrucks te lokaal en regionaal rijden”, zegt hij nog.

“Bij de vorige aanbesteding van de externe transporten zo’n twee jaar geleden was de inzet van trucks op LNG geen vereiste, maar wel aanbevolen. Toen waren de tankmogelijkheden nog te beperkt. Een paar transporteurs zijn daarop wel ingegaan. Bij de volgende tender – vermoedelijk eind 2022 – zal de inzet van trucks op alternatieve brandstoffen of op batterijen zeker een argument in de beslissing worden”, voegt Colen toe. “Daarnaast zullen we de vervoerders meer verantwoordelijkheid geven in het behalen van de doelstellingen, via onder meer rapporteringen en opleidingen”.

Ecocombi’s

“Om de CO2-voetafdruk te verminderen willen we ook meer ecocombi’s inzetten. Vandaag rijdt een van onze transporteurs – Vincent Logistics – met een ecocombi drie maal per week tussen Chaudfontaine en Colruyt in Ollignies. We zouden er graag meer willen inzetten, maar helaas maken de regels in Vlaanderen het nog te moeilijk. Ook het verbod om op het Brusselse stuk van de ring te rijden is een obstakel. Spijtig, want de ecocombi houdt echt steek voor de transporten tussen onze eigen DC’s en die van de supermarkten: hij vervoert meer dan 40 palletten in plaats van 26 ”, zegt Colen tot slot.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo