De ‘Jo-kers’ van waardering bij Van Moer Logistics: Duurzame gedragsverandering dankzij de juiste waarderingsstrategie [Advertorial]

“Ik heb geen talentmanager of recruteringsmanager”, zegt Yves Hebb, HR Director van de logistieke groep Van Moer Logistics. “De marges in onze sector zijn laag, zodat we moeten knokken voor elke procent.” Waarover de HR-afdeling van Van Moer Logistics wél beschikt is het waarderingsprogramma ‘Blue Diamond’ waarbij medewerkers ‘Jo-kers’ kunnen winnen bij goed gedrag. En dat blijkt bijzonder succesvol…

31 jaar geleden startte Jo Van Moer samen met zijn vrouw Anne het bedrijf op. Het enige wat hij had was een oude vrachtwagen met 1,4 miljoen kilometer op de teller. Zijn eerste chauffeur, zijn eerste magazijnier en zijn eerste bediende zijn nog steeds in dienst maar Van Moer Logistics is uitgegroeid tot een vooraanstaande logistieke groep met meer dan 1.400 mensen in dienst.

Door de sterke groei moest meer gefocust worden op veiligheid. Maar ook de overheadkosten moesten dringend geoptimaliseerd worden. Daarnaast was het grote verloop bij de vrachtwagenchauffeurs een aandachtspunt. HR had hier en daar al een aantal ‘one shot’-initiatieven genomen maar dit was niet voldoende om een duurzame gedragsverandering te creëren.

Vandaag spreekt CEO Jo met trots over één grote familie, hij noemt ze de ‘Vanmoerianen’. En Jo is blij want in de Business Unit Transport is in 2021 het verloop bij de vrachtwagenchauffeurs met 20% gezakt. De schadegevallen zijn met bijna 49% teruggedrongen en het brandstofverbruik is gedaald met 3,5%. Daarnaast zijn de arbeidsongevallen met 27,5% verminderd terwijl de klantentevredenheid fors is gestegen.

Hoe heeft Yves Hebb dit aangepakt? Met een goede dosis gezond verstand, een sterk geloof in de kracht van positieve waardering en volharding om door te zetten. Zo is het ‘Blue Diamond’-programma ontstaan.

Blue Diamond is een strategisch waarderingsprogramma waarbij elke medewerker ‘Jo-kers’ (punten) kan sparen bij het bereiken van een speciale mijlpaal of wanneer er een uitzonderlijk resultaat werd gerealiseerd. De Jo-kers verwijzen naar Jo zijn voornaam. De blauwe kleur verwijst naar het logo van Van Moer Logistics en de diamant verwijst naar de wijze waarop ze hun medewerkers willen laten schitteren.

Hoe werkt het ‘Blue Diamond’-programma nu?
Elke medewerker ontvangt op de eerste dag van zijn indiensttreding een ‘Blue Diamond’-box met een unieke inlogcode gekoppeld aan 500 welkomstpunten en vijf complimentenkaarten. De medewerker logt digitaal in het programma in en krijgt eerst een persoonlijke welkomstvideo te zien van CEO Jo Van Moer. Hij wordt ook aangemoedigd om de vijf wenskaarten te gebruiken om een collega te waarderen in het komende jaar. Zo motiveren ze elk individu om meer momenten van verbinding te maken en het familiegevoel te versterken.

Mijlpalen die bij Van Moer Logistics beloond worden, zijn onder meer onboarding, dienstjaren (10 jaar, 15 jaar, 20 jaar,…), geboorte, huwelijk/samenwonen, verjaardag… Uitzonderlijke resultaten die bij Van Moer Logistics beloond worden, zijn onder meer KPI’s voor veiligheid (individueel of in groep), kwaliteit, HR en andere departementen, ecodriving of aanbrengen van een nieuwe collega. Leuk is ook dat leidinggevenden op de werkvloer mensen kunnen ‘betrappen’ op goed gedrag en hen dan een fysieke ‘Jo-ker’-kaart geven die ze kunnen valideren via het platform. Alles hoeft dus niet puur digitaal te verlopen.

Telkens wanneer een medewerker ‘Jo-kers’ heeft gekregen, wordt hij / zij verwittigd via de Van Moer Logistics-app ‘Connect’. Als er een medewerker een belangrijke mijlpaal heeft bereikt, wordt zijn leidinggevende automatisch op de hoogte gebracht. Die schrijft dan een persoonlijke boodschap die samen met het aantal ‘Jo-kers’ overhandigd wordt op de dag van de mijlpaal. Dit zorgt voor een extra moment van verbinding.

De Jo-kers zijn het betaalmiddel waarmee medewerkers een incentive kunnen kiezen naar keuze. De keuze is ontzettend breed en gaat van fysieke merkartikelen, digitale cadeaubonnen, reizen, belevenissen, wijnen, champagnes, goede doelen, opleidingen… voor elk wat wils dus. Ze kunnen er ook voor opteren om hun Jo-kers samen te leggen voor een groepsincentive – zoals bijvoorbeeld een ballonvaart.

Het programma leeft echt bij de chauffeurs en magazijnmedewerkers, er is zelfs een gezonde competitie ontstaan tussen de verschillende teams. De resultaten zijn hiervan het beste bewijs.

Punten versus cash

Via Blue Diamond wordt nu echt duidelijk gemaakt welk gedrag van strategisch belang is voor de verdere groei van de organisatie. “Het goede gedrag dat je beloont, vermeerdert zich. En de resultaten liegen er niet om”, zegt Yves Hebb.

Voor de HR Director is Blue Diamond een verademing omdat hij een tool kreeg aangereikt die hem helpt om zijn waarderingsbeleid te stroomlijnen. Het voordeel van werken met punten ten opzichte van een cashbeloning is ook dat een manager veel korter op de bal kan spelen telkens er zich een uitzonderlijk gedrag voordoet.
Het feit dat medewerkers hun Jo-kers kunnen inruilen voor iets tastbaars werkt ook psychologisch veel sterker. “Als mensen een loonsverhoging krijgen of een bonus, dan is het effect hiervan zeer kort. Vaak wordt het bij kleine bedragen niet eens opgemerkt.

Hetzelfde geldt bij maaltijdcheques of een eindejaarcadeaucheque. Maar als mensen Jo-kers krijgen en ze zo telkens via hun dashboard zien waarom ze die krijgen, dan creëert dit meer visibiliteit en verbondenheid”, zegt Yves.

Verder is er een automatische koppeling met payroll. Elke maand worden er automatisch gegevens uitgewisseld zodat er geen tijd wordt verloren met administratie.
Intussen is Jo Van Moer de grootste ambassadeur geworden van het ‘Blue Diamond’-programma. Een leuke anekdote is dat Jo vorig jaar elke medewerker 50 extra Jo-kers heeft geschonken omdat hij 50 jaar werd!


Over Arteel Group

Arteel is de Belgische pionier en marktleider in Employee Experience. Ze creëert een positieve bedrijfscultuur die de verbondenheid en waardering van werknemers stimuleert. Co-CEO Nathalie Arteel wordt regelmatig geconsulteerd door leidinggevenden voor de uitbouw van een strategisch waarderingsbeleid.
Sinds oktober 2020 heeft deze Belgische KMO ook een vestiging opgestart in het Verenigd Koninkrijk. De Arteel group is actief in gans Europa en werkt voor 82% van de Beste Wergevers.
De unieke waarderingsoplossingen die Arteel heeft ontwikkeld worden zelfs door topexperts zoals Professor Xavier Baeten van de Vlerick management school mee opgenomen in de reward & recognition masterclass.

www.arteel.eu


 


Uniek aanbod deze kerstperiode

Bedank elke medewerker dit eindejaar op een unieke manier net zoals bij Van Moer. Ontdek welke impact de LuckyBird cadeaubon kan hebben op je employerbranding en de beleving van elke medewerker.
Vraag een gratis offerte aan bij nathalie@arteel.be, vermeld de code: joker007 en krijg een extra verrassing.

www.luckybird.be


 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo