DPD Fresh bespaart 15% op transportkosten dankzij PTV-software

De Duitse pakketbezorginger DPD wil zijn Fresh-dienst uitbreiden en gaat daarvoor gebruik maken van PTV Route Optimiser ST. De eerste testresultaten zijn veelbelovend: de scenario’s van de PTV-software zouden de operationele kosten verlagen met maar liefst 15%.

DPD Fresh is een recente toevoeging aan het aanbod van de Duitse pakketdienst: in september 2020 startte het bedrijf met de levering van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. Momenteel zit DPD Fresh aan 300 pakketten per dag vanuit zijn distributiecentra in Asse-Zellik, Aalter en Lummen. Het doel is echter om tegen eind 2022 te groeien naar 100.000 leveringen vanuit alle 10 depots in België en Luxemburg.

Daarvoor zijn er niet enkel meer voertuigen met koel- en vriescompartimenten en depots met koelruimtes nodig, maar ook een efficiënte transportplanning. De eigen software van DPD was niet toereikend om rekening te houden met oa. de houdbaarheidsdatum van de diverse voedingsmiddelen, waardoor het bedrijf beroep doet op PTV Route Optimiser ST.

Groot verschil

Die software maakt een voorlopige planning met de forecast van de avond voordien, en maakt deze vervolgens definitief de volgende ochtend. “Dan weten we exact hoeveel gekoelde en diepgevroren zendingen we moeten afleveren. De oplossing van PTV maakt vervolgens een ritindeling en bepaalt welke voertuigen we voor welke ritten gaan inzetten. Het verschil met onze oude planningsmethode is groot. Op sommige dagen komen we met twee voertuigen minder toe”, aldus Tom Mertens, IT-manager bij DPD Fresh. “Als test hebben we samen met PTV verschillende scenario’s doorgerekend. Dat resulteerde in een besparing van de operationele kosten met maar liefst 15 procent. Dan is de investering in PTV Route Optimiser ST razendsnel terugverdiend.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo