Vlaanderen zet in op kilometerheffing voor lichte bedrijfsvoertuigen

Gisteren maakte de Vlaamse regering de krijtlijnen van haar klimaatakkoord bekend. Een van de punten van dit akkoord zou de invoering van een kilometerheffing voor lichte bedrijfsvoertuigen kunnen zijn, hetgeen Lode Verkinderen namens TLV tot een reactie heeft aangezet.

In de dagen voor het klimaatakkoord werd opnieuw gesproken over een ‘intelligente’ kilometerheffing voor alle voertuigen, hoewel dit geen deel uitmaakt van het regeerakkoord in Vlaanderen en vooral de N-VA zich ertegen verzet. De mediaoptredens van onder meer Zuhal Demir (minister van Leefmilieu in Vlaanderen) hebben Lode Verkinderen (directeur van de federatie TLV) doen geloven dat de kilometerheffing die sinds 1 april 2016 voor vrachtwagens geldt, zal worden uitgebreid naar lichte bedrijfsvoertuigen. Deze ’tussenmaatregel’ werd door de CD&V voorgesteld bij de vorming van de Vlaamse regering.

“TLV verwelkomt dit besluit als een belangrijke eerste stap in de strijd tegen congestie en klimaatverandering. De Vlaamse transporteurs willen het goederenvervoer over de weg zo snel mogelijk koolstofvrij maken,” zegt hij. De drie transportfederaties zijn altijd voorstander geweest van een kilometerheffing voor alle voertuigen, omdat dit de enige manier is om er een echt instrument van te maken voor mobiliteit en de strijd tegen schadelijke uitstoot. Met name in de bouwsector zal de toon waarschijnlijk heel anders zijn.

Voor Lode Verkinderen moet deze eerste stap echter worden gevolgd door andere beslissingen. Het bedrag van de kilometerheffing voor vrachtwagens is momenteel hetzelfde, ongeacht het motortype. Er is dus geen stimulans om nulemissievoertuigen te kopen: “Op dit moment is er geen bedrijfsmodel dat werkt. Vervoerders moeten worden gesteund in hun milieu-inspanningen en daarom vragen wij dat een deel van de extra kosten voor de aankoop van elektrische voertuigen wordt gedekt. In Duitsland worden deze extra kosten voor 80% door de staat gecompenseerd…”

Volgens hem heeft de andere te nemen maatregel juist betrekking op de tarieven van de kilometerheffing. De tijd is dus gekomen om een dialoog tussen de drie gewesten van het land te (her)starten om zowel een verlaging van de tarieven voor elektrische vrachtwagens te bespreken… als om in alle rust de invoering van een kilometerheffing voor lichte bedrijfsvoertuigen te overwegen. “Ik zie in ieder geval niet dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hiertegen is”, aldus Verkinderen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo