Opleggers: duurder en later

De markt van het getrokken materieel is niet immuun voor prijsstijgingen en vertragingen bij de levering, ook al gebruikt een oplegger (veel) minder elektronische componenten dan een vrachtwagen. De soms spectaculaire stijging van bepaalde componenten verklaren ook de onvermijdelijke prijsstijgingen.

De levertijden worden langer, en dat komt niet alleen door een sterke stijging van de vraag. De kracht van het economisch herstel sinds eind 2020 lijkt iedereen te hebben verrast. “In 2020 beleefden we een periode waarin iedereen op de rem ging staan en liquide middelen voorrang kregen op alles,” zegt Bart Vermaete (Chief Procurement Officer bij Stas).

Afhankelijkheid van China

“De vraag groeit momenteel exponentieel en we hebben onze productie verhoogd van 4.500 naar 8.000 opleggers per maand,” zegt Peter Van Holm van Schmitz Cargobull België. Werken in drie ploegen in plaats van twee, uitzendkrachten inhuren, alles werd in gereedheid gebracht om de nieuwe situatie het hoofd te bieden. Alleen volstaat dat in 2021 niet meer. De situatie is misschien minder kritiek dan in de sector van de vrachtwagens (die sterk afhankelijk is van de levering van halfgeleiders), maar de toeleveringsketens zijn nu mondiaal, zelfs voor producten die Europa of België zelf zou kunnen produceren, zoals hout. Als gevolg daarvan worden niet enkel de levertijden langer, maar stijgen ook de prijzen van de benodigdheden.

Begin juli meldde Chereau al dat de gemiddelde prijs van banden met 8% was gestegen. De prijs van relatief eenvoudige onderdelen zoals verlichtingsblokken steeg met 8,5% (op lopende bestellingen!). De meest spectaculaire stijging is echter die van staal. “De opleving van de vraag werd onder meer aangewakkerd door infrastructuurprojecten in China. China staat in voor 50% van de wereldproductie van bepaalde staalsoorten. Het is ook een belangrijke speler op de aluminiummarkt. Daarnaast moeten we ook rekening houden met de Europese heffingen op Chinese import en de explosie van de zeetransportprijzen,” vervolgt Bart Vermaete. Dit verklaart de prijsstijgingen die voor toekomstige bestellingen kunnen worden verwacht, binnen een marge die tussen +15 en +20% zou kunnen liggen.

Kostprijsverhoging

  • Banden: + 8 %
  • Verlichtingsblokken: + 8,5 %
  • Bestelwagens, koelboxen: + 9 tot + 10 %
  • Staal: + 70 tot + 100 %
  • Hout, aluminium: tot 100 %
  • Transport van een container China > Europa… + 400 % in de lente, + 1000 % in de zomer…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo