De motoren die de zware gamma’s van Renault Trucks aandrijven, zijn door de Franse constructeur verbeterd, met als hoofddoel het verbruik nog verder te verlagen. Tegelijkertijd hebben ze ook hun naam veranderd en zijn ze nu verkrijgbaar in een Turbo Compound-versie (als optie).
Weg zijn de DC’s, vervangen door de DE 11 en DE13. Renault Trucks maakt gebruik van verschillende nieuwe technologieën, waaronder wat het bedrijf “Wave Piston” noemt. Door de vlammen in de verbrandingskuip om te leiden, zorgt deze oplossing voor een betere benutting van de beschikbare zuurstof en dus voor een betere verbranding. Ook zijn er nieuwe injectoren en opnieuw ontworpen bewegende delen (drijfstangen, zuigers en krukas) om wrijvingsverliezen te beperken. De DE11 en DE13 zijn ook voorzien van een nieuwe turbocompressor met kogellager en van een nieuwe oliepomp met variabel debiet.
De Renault Trucks T, T High en C kunnen (als optie) ook worden uitgerust met de DE13 TC-motor, die over dezelfde Turbo Compound-technologie beschikt als Volvo Trucks: een extra turbine zet de restenergie in de uitlaatgassen om in mechanische energie en geeft die door aan de krukas in de vorm van extra motorkoppel. Dit resulteert in iets meer koppel bij lage snelheden en minder schakeling. Renault Trucks beweert dat met deze TC-motor brandstofbesparingen tot 10% mogelijk zijn. Om dit resultaat (dat in een volledige test zal worden bevestigd) te bereiken, heeft de Optidriver-versnellingsbak een nieuwe ECU, nieuwe besturingssoftware en een nieuwe koppelingsaandrijving ingebouwd, die het schakelen soepeler en sneller moeten maken.