transport media logo

Renovatie opleggers: kies wel voor kwaliteit

Er heerst een grote schaarste aan trailers, zowel nieuw als tweedehands. Door de schaarste aan grondstoffen zijn er wachttijden en dat heeft ook een impact op de kostprijs. Mede hierdoor wordt een alternatieve oplossing interessanter. Waarom zou men ouder rollend materieel niet laten renoveren?

Een renovatie van een oudere trailer biedt diverse voordelen. Voornamelijk in de huidige tijden van schaarste in de markt kan trailerrevisie een gunstige optie zijn. Als transporteur heb je dan namelijk snel de beschikking over goed materieel, omdat een renovatie doorgaans snel kan uitgevoerd worden. Dat zorgt ervoor dat het bedrijf draaiende blijft. Een ander voorbeeld is een besparing op de kosten van de aanschaf van een nieuwe trailer. Kijk wel uit aan welk bedrijf de renovatie wordt toevertrouwd, want er zijn op dit gebied ook minder kwalitatieve ondernemingen actief.

Soms kan renovatie bij het trailermerk zelf, maar meestal besteden die dat uit aan erkende dealerbedrijven. Een voorbeeld van zo’n gespecialiseerde afdeling bij een trailerbouwer is Atrac, een filiaal van Stas, dat naast reparaties en ombouw ook instaat voor renovatie met de nadruk op de kippers en zelflossers van Stas.

Het is in elk geval interessant om te weten of het bedrijf dat de renovatie gaat uitvoeren erkend is als reparatiewerkplaats voor het betrokken merk. Die werkplaatsen werken uitsluitend met kwalitatief hoogwaardige onderdelen, ook bij het renoveren van trailers. Dat is een verzekering voor een lange levensduur. Na het renoveren is een oplegger weer competitief met de nieuwste trailers en kan de trailer weer jaren gebruikt worden.

Bij TIP zijn ze er in ieder geval van overtuigd: “Onze klanten zoeken steeds vaker naar mogelijkheden om oudere trailers voor een langere periode in te zetten. Een van deze mogelijkheden is het renoveren van trailers. Bij TIP werkplaatsen werken diverse experts op het gebied van trailerrenovatie, samen met de klant kijken zij naar de diverse factoren en de wensen. Aan de hand hiervan wordt een voorstel gedaan. Wij hebben jarenlange ervaring opgebouwd in het reviseren van trailers. In dat geval is de TCO sterk afhankelijk van de staat van de opleggers en het werk dat moet worden uitgevoerd. Is de renovatie van de trailer bijvoorbeeld alleen cosmetisch of moeten we ook diverse technische updates uitvoeren. Kortom, er is geen one-size-fits-all oplossing, maar voor iedere klant een op maat gemaakt voorstel.”

“Het kan soms ook gaan over het aanpassen van de trailers aan een behoefte. Doordat bij Distrifresh door veranderingen de vleeshangtrailers overbodig werden, maar er wel behoefte was aan standaard koeltrailers, is samen met TIP besloten om de huidige trailers niet te vervangen, maar deze om te bouwen naar standaard koeltrailers. De rails voor hangend vlees werden onder meer verwijderd, de gaten in het dak afgedopt en de trailers grondig gereinigd. TIP zorgde ervoor dat Distrifresh geen omkijken had naar de refurbishment van de trailers.”

Renovatie is maatwerk

Nog een bedrijf dat regelmatig opleggers of aanhangwagens renoveert is LMJ Construct. Rik Van Gorp legt ons uit wat dat inhoudt: “Bij een complete renovatie van een schuifzeiltrailer vervangen wij de schuifzeilen, het zeil of schuifsysteem van het dak en de achterdeuren. De remmen en assen worden gereviseerd en daarna wordt het chassis gestraald en opnieuw gespoten. Voor zo’n complete renovatie moet je op circa 20.000 EUR rekenen, maar dan heb je wel een trailer met een levensduur die gelijkwaardig is aan een nieuwe. De klant kan ook opteren voor een gedeeltelijke renovatie, bijvoorbeeld enkel de opbouw of enkel het chassis.”

Het renoveren van een trailer is altijd maatwerk. De basis van een oplegger, het chassis, is weinig aan slijtage onderhevig, het zijn dus eerder alle componenten rondom, de opbouw, de assen en ophanging en de achterbumper die verouderen en verslijten. Door die componenten te vervangen of te reviseren en het geheel een opknapbeurt te geven krijgt het getrokken materieel een nieuw leven. Is een chassis gescheurd of zijn er gebreken aan de ophangingspunten van vering en assen dan is een renovatie wellicht minder lonend.

Tot 93 % hergebruikt

Bij duurdere opleggers, zoals bulkvoertuigen, tankvoertuigen en diepladers is een renovatie eveneens lonend. “Bij de renovatie van een tank- of bulkwagen vernieuwen we de assen, spatschermen en de koppeling”, vertelt men ons bij Burg Trailer Service. “We plaatsen nieuwe kranen, bedieningskasten, pompinstallatie en een nieuw Wabco EBS-E. Het chassis wordt gestraald en gespoten en ook de tankbodems worden gespoten. Eventueel wordt zelfs de tankbekleding en –isolatie vervangen of wordt er een nieuw chassis gebruikt. Eens het voertuig afgewerkt is zorgen we voor de tankvoertuigen tevens voor de verplichte keuring van de tanks en het pompsysteem. Maar normaal bereiken we door de oplegger als het ware een ‘tweede leven te geven’ een CO2 footprint die in het gunstigste geval 93 % lager uitvalt dan een nieuwe oplegger: 7% van de oplegger is nieuw, 93% is dus hergebruikt! Dat cijfer is uiteraard afhankelijk van wat er allemaal moet vernieuwd worden en wat er kan hergebruikt worden.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.