Scania lanceert nieuwe (thermische) aandrijflijn

Vooruitlopend op de presentatie van haar nieuwe verlengde cabine, heeft Scania een compleet nieuwe aandrijflijn onthuld voor haar best verkochte trucks: een nieuwe 13-liter motor, een nieuwe versnellingsbak voor lichte toepassingen en een nieuwe reeks achterassen.

Scania’s nieuwe DC13-motor wordt al twee jaar aangekondigd en Scania kondigt met trots aan dat deze een symbolische barrière heeft doorbroken: een thermisch rendement van ongeveer 50%, wat voor een verbrandingsmotor een zeer moeilijk te bereiken niveau is. In vergelijking met de vorige generatie motoren wordt gebruik gemaakt van een technische oplossing die reeds werd toegepast op de recente V8-motor van het merk (Twin SCR, d.w.z. dubbele injectie van AdBlue aan de turbocompressor en in het nabehandelingssysteem), maar er worden nog twee andere geïntroduceerd: een dubbele bovenliggende nokkenas in combinatie met vier kleppen per cilinder en een nieuwe hulpremsysteem (optioneel) dat het mogelijk moet maken om in veel gevallen zonder retarder te werken. De nieuwe 12,74-liter motor is momenteel verkrijgbaar in vier vermogensniveaus (420, 460, 500 en 560 pk), die alle HVO-goedgekeurd zijn. De 460 en 500 pk motoren kunnen op FAME-biodiesel lopen. Alle andere motoronderdelen zijn opnieuw ontworpen om een 30% langere levensduur te bereiken en een aanzienlijke bijdrage te leveren aan verdere brandstofbesparing. In dit opzicht claimt Scania een vermindering van 8%, die wordt bereikt door de nieuwe motor te combineren met de andere vernieuwde aandrijflijncomponenten.


Scania heeft al een nieuwe geautomatiseerde versnellingsbak, de GC33, geïntroduceerd en nu is zijn kleine zusje, de GC25, leverbaar voor lichtere toepassingen. Volgens Scania draagt het bij aan een verbetering van het brandstofverbruik met 1 procent dankzij de verminderde interne wrijving en het 60 kg lichtere gewicht. Tenslotte brengt de Zweedse fabrikant een geheel nieuwe generatie achterassen op de markt, waarbij niet mag worden vergeten dat het binnen de Traton-groep MAN is die de assen ontwikkelt. Het eerste voorbeeld van deze samenwerking is de R756, die verkrijgbaar zal zijn in acht verschillende verhoudingen, waaronder een extreem snelle versie met een verhouding van 1,95:1. De combinatie van de nieuwe motor, versnellingsbak en achterassen stelt Scania in staat om aan te kondigen dat het maximumkoppel beschikbaar zal zijn vanaf 900 omw/min, wat goed zou moeten zijn voor het brandstofverbruik.

Andere verbeteringen

  • Met MACH introduceert Scania een nieuw modulair chassisontwerp om beter tegemoet te komen aan de individuele behoeften van de klant. Het MACH-concept omvat nieuwe regels voor het boren zowel binnen als buiten het frame, waardoor het theoretisch aantal lay-outmogelijkheden sterk toeneemt.
  • In dezelfde geest kan het Twin SCR-systeem nu in drie standaardposities worden geplaatst en lanceert Scania een nieuwe reeks brandstoftanks die gemakkelijk toegang geven tot onderhoudspunten en de laatste liter beschikbare brandstof opgebruiken.
  • Scania komt eindelijk met een camerasysteem dat de achteruitkijkspiegels vervangt. Dit SMCV-systeem (Scania Mirror View Camera) zal als optie worden aangeboden, maar is nog niet goedgekeurd.
  • Tot slot verfijnt Scania haar preventieve onderhoudsprogramma’s verder met ProCare, een service die preventieve vervanging van slijtageonderdelen biedt op basis van gegevens die door het aangesloten voertuig zelf worden doorgegeven.

Lees alles over Scania Belgium NV

Scania Belgium NV

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo