Test: Citroën ë-Berlingo & Peugeot e-Partner (2021)

In 2019 werden de compacte bestelwagens van de (toen nog) PSA-groep – de Peugeot Partner, Citroën Berlingo en Opel Combo – verkozen tot ‘International Van of the Year’. Nu, onder Stellantis-vlag, wordt het aanbod uitgebreid met een elektrische versie van het drietal, waarvan we de twee Fransen aan de tand voelen.

Van de derde generatie van dit Franse duo zijn er sinds 2018 al meer dan een miljoen aan de man gebracht, meer dan een kwart van de 3,7 miljoen die over de drie generaties heen gebouwd werden. Op praktisch vlak verandert er met de elektrificatiekuur weinig. Omdat het batterijpakket onder de laadvloer ingebouwd zit, is er dus nog steeds 3,3 m² laadvolume en plaats voor 2 europallets voorhanden in de korte uitvoering en 4,4 in de uitvoering met lange wielbasis. Het laadvermogen is maximaal 800 kg, terwijl het maximale sleepvermogen 750 kg bedraagt. Ook in de elektrische versie kan je kiezen voor een luik in de scheidingswand en een neerklapbare passagierszetel voor extra laadlengte (3,09m; 3,44m in de lange versie).

275 km rijbereik

Het grote verschil zit hem uiteraard in de aandrijflijn. Het batterijpakket van 50 kWh levert stroom aan een 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het zorgt voor vlotte prestaties onder alle omstandigheden, ook bij de testmodellen die voor de gelegenheid uitgerust waren met een lading van 200 kg. Met die testlading in het laadruim voelde de ophanging, die onbeladen eerder op comfort gericht is en in snelle bochten wat minder vertrouwen wekt, zich helemaal in zijn sas.

Om het rijbereik te maximaliseren, is de topsnelheid begrensd op 135 km/u, meer dan voldoende. Het rijbereik gemeten volgens de WLTP-cyclus bedraagt 275 km. Volgens studies die de Fransen aanhaalden, zou de gemiddelde klant gemiddeld zo’n 72 km per dag afleggen, waarbij 80% het houdt op een maximum van 200 km per dag. Tijdens de test verbruikten we zo’n 24 kWh/100 km met de verwarming ingeschakeld. Niet de zuinigste elektrische bestelwagen op de markt, maar mits een aangepaste rijstijl met niet al te veel snelwegverkeer en iets zachtere temperaturen, lijkt het opgegeven rijbereik zeker haalbaar. Opladen kan via een 7,4 kW enkelfasige aansluiting of 11 kW driefasig of 100 kW DC snelladen, goed voor 0-80% in 30 minuten.

Op technologisch vlak zijn de 10-duim digitale cockpit en head-up display (optioneel) en de 18 (al dan niet optionele) rijhulpmiddelen, waaronder stabiliteitscontrole voor aanhangwagens het vermelden waard. Praktisch zijn het schrijftablet op de neerklapbare middenste passagierszetel, en vooral de ‘overload indicator’ die aangeeft wanneer het gewicht van de lading het maximale laadvermogen van het voertuig overschrijdt.

Beide merken willen minstens € 27.060 excl. BTW in ruil voor hun elektrische bestelwagen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo