Renault T High 480

Test: Kennismaken met de Renault T High 480 (2021)

Renault Trucks heeft zijn gamma niet meer laten evolueren sinds 2013. Dat is nu dan toch gebeurd met een reeks veranderingen die vooral betrekking hebben op het comfort van de chauffeur, de aerodynamica en het merkimago.

Je moet je niet verwachten aan een complete revolutie nu Europa heeft de weg vrijgemaakt heeft voor langere cabines. De nieuwe Renault Trucks T evolueert eerder met kleinere ingrepen (smallere koplampen, nieuwe grille in honinggraat), die de cabine nog meer persoonlijkheid geven. Er is daarnaast winst geboekt op het vlak van stroomlijn, waardoor Renault Trucks een daling van het verbruik aankondigt met 3 %.

Toegenomen comfort

Stuurpost. Renault Trucks heeft (eindelijk) de punten aangepakt waarover de chauffeurs klaagden. De nieuwe stuurkolom is voortaan regelbaar in drie richtingen en volledig weg te klappen. Dat is een flink pluspunt wat de rijpositie betreft. Het instellen van stuur en kolom gebeurt nu met de voet. Dat is een ideale keuze want het maakt het mogelijk de handen aan het stuur te houden.

Rechts van het stuur beschikt de chauffeur over een houder voor zijn smartphone die zelfs een tablet kan herbergen als er niet gekozen werd voor het optionele aanvullende scherm. Er zijn ook twee USB-C-aansluitingen. Iets lager, in het centrale gedeelte, kan de nieuwe afsluitbare schuiflade gebruikt worden voor A4-documenten. Helemaal rechts, aan de passagierskant, vinden we twee opbergruimten van 7 liter (waaronder een gekoelde ruimte van 2 liter). In totaal is de opbergruimte gegroeid met 10 %.

Eindelijk, en dat zal velen plezier doen, is er een weg te klappen tafeltablet voorzien. De steunarm is op zo’n manier aan het dashboard bevestigd dat het tafeltje zowel bruikbaar is van op de plaats van de chauffeur als van op de passagierszetel en zelfs vanop het bed.

De rustruimte kreeg een dikkere matras (+ 13 %) met twee keer zoveel veren. Dat zorgt voor een betere ondersteuning van het lichaam dankzij een betere verdeling van het lichaamsgewicht. Ook hier werden er twee USB-C-aansluitingen voorzien.

Veiligheid. De T is voortaan standaard uitgerust met LED-lichten, die de chauffeur een beter lichtbeeld geven en een beter kleurenzicht, vooral ’s nachts. We vinden overigens ook LED-lichten voor de verlichting van de binnenkant van de portieren. Om de andere weggebruikers beter te beschermen zijn opties zoals camera’s en sensoren en zelfs een ruitje in het portier mogelijk.

De parkeerrem treedt in werking van zodra de chauffeur de cabine verlaat, dankzij een automatische activering van het blokkeren van de wielen. Dat verlaagt het risico dat het voertuig ongewild in beweging zou komen. Tenslotte geniet de chauffeur ook nog van een mechanische beveiliging tegen indringers (safety door-lock), wat het gebruik van bijvoorbeeld een spanriem overbodig maakt.

Geëvolueerd Optivision-systeem

Rij-indrukken. Toegang aan boord krijgen we via vier treden, dat maakt de vlakke vloer noodzakelijk. Het starten gebeurt nu via een startknop, zonder de sleutel. Het stuur bleef behouden, net als de toegang tot de menu’s via een subtiel geplaatste bedieningsknop in het onderste gedeelte. Rechts van het stuur neemt de voornaamste hendel alle functies op zich omtrent de geautomatiseerde versnellingsbak: modi, overstappen op manuele bediening, één stap op- of terugschakelen. Een andere, veel fijnere, hendel neemt de bediening over de hulpremmen op zich. Renault Trucks behoudt dus twee hendels in tegenstelling tot de concurrentie.

Op ons traject reden we met de voorspellende snelheidsregelaar Optivision. Het betreft hier een nieuwe versie, die voortaan twee rijstanden biedt: ‘Eco On’ is de voorkeursinstelling die het verbruik optimaliseert door in te spelen op de acceleratie, het veranderen van versnelling en het regelen van de snelheid en de vertraging. De modus ‘Eco Off’ geeft de mogelijkheid de chauffeur in real-time te informeren over zijn rijstijl: hoe meer ‘lauwerkransen’, hoe economischer je rijdt. De nieuwe functie ‘Pulse and Glide’ verbetert het verbruik nog door de snelheid steeds rond de op de Cruise Control ingestelde limiet te houden (+/- 2 km/u).

Buiten een motor die nu voldoet aan de Euro 6E-norm is er op dat vlak niet echt een verandering. De Optibrake+ motorrem levert een remvermogen van 382 kW/520 pk, wat vaak volstaat, maar er is ook een Voith retarder van 450 kW/612 pk. Op het traject konden we de positieve punten van de T ontdekken: rijcomfort, soepelheid, een aangename versnellingsbak en het algemene zichtveld. We hebben echter nog geen verbruikstesten gedaan.

Conclusie

In een context waar het niet gemakkelijk is om chauffeurs te vinden, is het aanbieden van een aangenaam werkmiddel dat comfort biedt aan zijn gebruiker uiteraard zeer pertinent. Renault Trucks heeft dat goed begrepen, maar de grootste evoluties moeten nog komen.

Lees alles over Renault Trucks

Renault Trucks

video

Xwift (Samen Sterk) – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Xwift werd opgericht in 2007 en is vandaag een van de sterkst groeiende transportbedrijven van België. Oprichter Pieter Denys en zijn medewerkers verdienden hun sporen in het nationaal en internationaal sneltransport, “just in time” alsook dedicated en gepersonaliseerd vervoer, maar de laatste jaren zet het bedrijf ook in op diversificatie. Overnames van Demolans Logistics, Transport […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo