Webtrans: Geslaagd huwelijk tussen groei en rendabiliteit

Voor een middelgrote transportonderneming is een digitaal platform als Webtrans een gouden kans om groei te realiseren. Het is bovendien de ideale tool om het wagenpark rendabeler te maken en lege kilometers te beperken.

“Vrachtuitwisselingsbeurzen zijn verleden tijd!” Mario Taets, één van de oprichters van het Webtrans-platform, neemt geen blad voor de mond. “Het volstaat niet meer om vraag en aanbod te combineren op de ‘spotmarkt’. We moeten de transporteurs een all-in service bieden. Het spreekt voor zich dat dit gepaard moet gaan met een tool om lege kilometers te verminderen, maar het moet veel verder gaan dan dit.” Het enige waar Webtrans zich niet mee bemoeit zijn afspraken over de prijs. Voor het overige is er heel veel mogelijk.
Getuige hiervan zijn de talrijke diensten die Webtrans rond zijn digitale marktplaats heeft ontwikkeld. “We hebben een beveiligde omgeving ontwikkeld die zich bekommert over de verschillende functies van een TMS. Hierbij zetten we in op het gebruik van elektronische transportdocumenten tot en met ondersteuning op het vlak van facturatie. Dit platform, dat als TranSmart door het leven gaat, wordt permanent uitgebreid en moet uiteindelijk uitgroeien tot een SOP. Dit Single Operations Platform kan met verschillende soorten software communiceren zoals een ERP. Het is namelijk een open platform. Het is bovendien een ideale tool om kleine en middelgrote ondernemingen te helpen bij hun eerste stappen richting digitalisering.”

Fast payment

Een andere bijzonder nuttige dienst voor de kmo’s uit de transportsector is Fast Payment. “Voor een kleine transportonderneming is het zo goed als onmogelijk om een kredietverzekering af te sluiten of om de kredietratio van een nieuwe klant te controleren. Dankzij ons platform nemen wij deze zorg voor onze rekening en bovendien schieten wij u de betaling van uw facturen voor, binnen de 48 uur en tegen een betaling van een vast bedrag per factuur. En u kan zelfs verschillende facturen van dezelfde opdrachtgever samenvoegen,” verzekert Mario Taets.
Door groeiende bedrijven te begeleiden naar meer digitalisering, neemt Webtrans ook meer administratieve taken voor zijn rekening.
Door het aantal beladen kilometers te verhogen zonder bijkomende formaliteiten, zorgt het platform dus voor meer omzet zonder in te breken op de kostenstructuur. Maar in plaats van omzet, heeft Mario Taets het liever over rendabiliteit: “Als u over de juiste cijfers beschikt, dan heeft u de beste papieren om met de klant te onderhandelen.
Uw tarieven zijn in dit geval gebaseerd op reële gegevens. Op die manier zal u een beter inzicht krijgen in de activiteiten die het meest winst opleveren… en de activiteiten die minder winstgevend zijn.”


Single operations platform in de praktijk

We geven een voorbeeld van de manier waarop artificiële intelligentie (AI) van nut kan zijn voor een onderneming die bij de Webtrans-gemeenschap is aangesloten: u heeft gelost in Marseille en u heeft nog vijf lopende meter over tussen Marseille en Brussel. Het SOP-platform zal u enkele voorstellen aanbieden voor de terugrit, waarbij rekening wordt gehouden met de eigenschappen van het voertuig, de leveringstermijnen van de andere klanten, de rijtijden van de chauffeur, het totaal aantal kilometer van het traject… en uw persoonlijke historiek op de lijn Marseille-Brussel. “In de toekomst zullen we zelfs kunnen controleren of de voorgenomen trajecten overeenstemmen met de wetgeving rond cabotage,” zegt Mario Taets.



De vijf voordelen van Webtrans

• Daling van de CO2-uitstoot per hoeveelheid vervoerde goederen
• Eenvoudige toegang tot elektronische goederenstromen
• Gratis e-CMR
• Fast Payment
• Dienstverlening op basis van AI (artificiële intelligentie)


Mario Taets – 02/342.04.99 – mtaets@ewebtrans.com

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo