Aertssen gebruikt oude busbatterij als opslag zonne-energie

Aertssen heeft de handen ineen geslagen met het Britse bedrijf Zenobe voor een batterijopslagsysteem voor zonne-energie om ook ’s nachts groene energie te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld zijn elektrische vorkheftrucks op te laden. Het innovatieve daaraan: Zenove heeft een oude busbatterij gebruikt om deze energie te voorzien.

Om de onvoorspelbaarheid van hernieuwbare energie op te vangen, is een (buffer)batterij een handige oplossing om groene energie op te slaan en zo nog minder afhankelijk te zijn van het stroomnet. Er zijn al heel wat bedrijven die zo’n oplossing gebruiken bij hun panden of logistieke centra, maar Aertssen heeft gekozen voor een circulaire oplossing voor zijn energieopslag.

Busbatterij

Daarvoor sloeg het de handen ineen met Zenobe, een Britse energiespecialist die onder meer transportbedrijven ondersteunt in de omschakeling naar elektrisch rijden en hernieuwbare energie. Zenobe heeft zijn eigen elektrische bussen in het Verenigd Koninkrijk, waarvan de batterijen ook na hun bruikbare levensduur op de weg nog gebruikt kunnen worden voor andere oplossingen.

1.250 ton CO2 bespaard

Als opslagsysteem voor groene energie bij bedrijven, bijvoorbeeld, wat precies de weg is die Aertssen is ingeslaan, een primeur voor België. De oude busbatterij van Zenobe heeft een capaciteit van 1,2 MWh en kan een piekvermogen leveren van 1,4 MW. Daarmee moet er 1.250 ton CO2 worden bespaard op een periode van 15 jaar en zou er jaarlijks 69 MWh meer eigen zonne-energie gebruikt kunnen worden van de panelen van Aertssen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo