Mercedes-Benz en haar dealers worden het eens over nieuw ‘agentschapsmodel’

Mercedes-Benz heeft een overeenkomst ondertekend met de FEAC (Fédération Européenne des Amicales de Concessionnaires Mercedes-Benz), waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor een nieuw model van samenwerking tussen beide partijen. Het doel van de constructeur is de klantenbinding te verbeteren door in te spelen op nieuwe behoeften van de klant. Maar achter de façade is dit “nieuwe agentschapsmodel” nog erg vaag…

Wij hebben andere merken of groepen gekend waarmee de zaken minder vlot verliepen: aan de kant van Mercedes-Benz zijn de constructeur en de distributeurs het tenminste eens over de belangrijkste principes die hun samenwerking in de nabije toekomst zullen regelen. En het is een kleine revolutie: de constructeur wil van een op dealers gebaseerd model overstappen op een op agentschappen gebaseerd model. Ter herinnering: een dealer verkrijgt van een fabrikant een verkooprecht voor de voertuigen van het merk. Hij koopt de voertuigen van de constructeur en zorgt ervoor dat hij een winstmarge maakt. Een agent, daarentegen, is geen eigenaar van het voertuig dat hij verkoopt. Hij ontvangt een commissie van een dealer of rechtstreeks van de constructeurs. Uiteindelijk zullen de Mercedes-Benz dealers onafhankelijke Mercedes-Benz agenten worden.

In de praktijk is dit agentschapsmodel reeds uitgetest in Zweden en Oostenrijk. Duitsland en het VK zijn van plan dit in 2023 te doen. Wanneer zal België volgen? Mercedes-Benz BeLux wil geen commentaar geven over het onderwerp, en dit is niet het enige grijze gebied in het project. Omdat “directe verkoop” steeds meer “online verkoop” betekent. Op de vraag of de huidige dealers op dit gebied een zekere mate van autonomie zullen behouden, luidt het antwoord thans “geen commentaar”. Hetzelfde geldt voor de vraag of deze hervorming gevolgen zal hebben voor het ontwerp van een Mercedes-Benz garage. Voorlopig moeten we ons dus tevreden stellen met de officiële boodschap: “Door een herschikking van de rollen en verantwoordelijkheden zullen de detailhandelaren nog meer als sterke merkambassadeurs kunnen optreden en aan de respectieve behoeften van de klanten kunnen voldoen”. Wordt vervolgd…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo