Olivier Stankiewicz, Cargolifting: “Laten we het eens over onze ecologische voetafdruk hebben” [Advertorial]

COP26 is net afgesloten en de klimaatconferentie benadrukte nog maar eens de dringende noodzaak om de economie koolstofvrij te maken. Bij carrosseriebouwer Cargo Lifting wordt deze materie al meer dan 20 jaar zeer ernstig genomen!

“Van bij de oprichting van Cargo Lifting was ik ervan overtuigd dat we, om te slagen, moesten inzetten op de toekomst en niet noodzakelijkerwijs moesten kopiëren wat anderen al tientallen jaren deden,” zegt Olivier Stankiewicz, CEO van het bedrijf. “We hebben altijd risico’s durven nemen door in het beste te investeren, of het nu gaat om werktuigen, de werkomgeving of personeel, waarvan we willen dat het bekwaam, gemotiveerd, dynamisch en in lijn met onze visie is.”

Deze langetermijnvisie won aan kracht toen het bedrijf verhuisde naar het industrieterrein van Villers-le-Bouillet. Hernieuwbare energie was er één van de belangrijkste aandachtspunten tijdens de bouw van het gebouw.

“Dankzij zonnepanelen op de daken wekken we meer elektriciteit op dan we verbruiken, terwijl elektriciteit toch onze belangrijkste energiebron is. Op die manier dragen we bij tot de productie van groene stroom in Wallonië. Ook op het vlak van water zijn we onafhankelijk, met uitzondering van het verbruik van drinkwater natuurlijk. In onze nieuwe hal, die dit jaar gebouwd werd, hebben we ook oplaadpunten voorzien en zijn we dus klaar voor de overstap naar elektrische of hybride voertuigen.”

Gegroepeerde aankopen, korte keten …

Naast het energieaspect is de volledige semi-serieproductie van Cargo Lifting zo ontworpen dat ze de ecologische voetafdruk verkleint. Dat begint met het materiaalgebruik. Bij de aankoop van hout worden de benodigde afmetingen zo dicht mogelijk benaderd en dat geldt ook voor alle aluminium en stalen panelen en profielen. De afvalproductie wordt zo tot een minimum beperkt.

“Om onze koolstofimpact in de transportcontext te beperken, leveren we ook inspanningen op heel wat andere vlakken,” gaat Olivier Stankiewicz verder. “We geven de voorkeur aan gegroepeerde aankopen bij onze leveranciers om het aantal leveringen te beperken. Zo zijn meer dan 90% van de vrachtwagens die bij ons aankomen volledig geladen. Deze leveranciers zijn meestal Belgisch en waar mogelijk zelfs lokaal. Bij gelijke kwaliteit kiezen we altijd voor de korte keten. Tot slot werken we voor de levering van bedrijfsvoertuigen die wij van een koetswerk hebben voorzien, zo veel mogelijk samen met een partner die meerdere voertuigen tegelijk laadt en de bestemmingen groepeert. We doen dit ook om het brandstofverbruik te beperken.”

Een gezonde en verantwoorde aanpak van een ondernemer die er sterk van overtuigd is dat duurzaam investeren loont. Niet enkel voor de rentabiliteit van zijn bedrijf op lange termijn, maar ook om het hoofd te bieden aan de uitdagingen waarvoor onze planeet staat.

Lees alles over Cargo Lifting N.V.

Cargo Lifting N.V.

video

Cargo Lifting (NL) – Transport & VAN.TV 58

De sector van de bedrijfsvoertuigen bevindt zich in een complexe situatie. Verschillende uitdagingen treffen alle spelers, van de constructie tot de gebruiker. De carrosseriebouwers zijn daardoor bij de eerste betrokkenen. Voor hen was Covid slechts een begin…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo