Scania presenteert nieuwe hybride gamma

Naast haar eerste elektrische trucks introduceert Scania haar vierde generatie hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV) voertuigen. De basis voor deze nieuwe modellen is een nieuwe GE281 elektrische module die samenwerkt met een 7 (DC07) of 9-liter (DC09) verbrandingsmotor.

De elektrische module combineert twee elektromotoren en elementen van de Opticruise-versnellingsbak. Hij heeft zes versnellingen en de traditionele koppeling is vervangen door een planetair tandwiel dat naadloos schakelen mogelijk maakt. Met een continu vermogen van 230 kW (290 kW piekvermogen) kan hij zware vrachtwagens tot 36 ton voortbewegen zonder hulp van de verbrandingsmotor. Tijdens het starten en bepaalde acceleratiefasen ondersteunt de elektrische module de verbrandingsmotor met maximaal 74 kW aan extra vermogen. Dit vermindert de belasting van de verbrandingsmotor en volgens Scania bespaart deze vorm van hybridisering tot 40% brandstof in stadsverkeer in vergelijking met een dieselmotor.

HEV of PHEV

De HEV-versie laadt zijn 30 kWh batterij op door energie terug te winnen tijdens het remmen en bergafwaarts rijden. De drie 30 kWh-batterijen van de PHEV-versie kunnen in 35 minuten volledig worden opgeladen met een gelijkstroomlader van 95 kW. Deze factoren zijn berekend op basis van de stedelijke distributie, zodat het voertuig kan worden opgeladen in depots en tijdens pauzes. De actieradius in elektrische modus bedraagt tot 60 kilometer.

Hoger laadvermogen

De nieuwe Scania hybrides maken gebruik van de nieuwe EU-verordening inzake maten en gewichten om een hoger laadvermogen te bieden dan een conventionele dieseltruck: deze is goedgekeurd met een extra ton MTM, terwijl de hybride oplossing slechts 750 kg zwaarder is. Het laadvermogen neemt dus toe met 250 kg. Deze vierde generatie hybride trucks is verkrijgbaar met P-, G- en L-cabine, als bakwagen en als trekker. “Wij geloven dat dit soort vrachtwagens uiteindelijk zal worden vervangen door batterij-elektrische voertuigen. Maar totdat op alle markten lange elektrische range en relevante laadinfrastructuur beschikbaar zijn, zal er in dit decennium zeker ruimte zijn voor hybrides,” zegt Fredrik Allard, hoofd e-mobility bij Scania.

Lees alles over Scania Belgium NV

Scania Belgium NV

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo