Vrachtwagens als reclamedrager: gegarandeerde zichtbaarheid

Vrachtwagens en opleggers bieden een enorme oppervlakte om rijdende publiciteit te voorzien. Waarom zou een transporteur die oppervlakte of een gedeelte daarvan niet verhuren om publiciteit te maken? De zichtbaarheid is in ieder geval gegarandeerd, maar levert het de transporteur ook wat op?

Transporteurs maken zelf dankbaar gebruik van de zijkant van hun opleggers om reclame te voeren voor hun eigen bedrijf. Maar er is ook de mogelijkheid om publiciteit te voeren voor anderen en daar zelfs geld mee te verdienen. Niet alleen is er een groot oppervlak beschikbaar, maar de publiciteit is ook mobiel en bereikt daarvoor een groot doelpubliek.

Hoe gaat het in zijn werk?

“We werken samen met tal van media agentschappen en reclamebureaus maar ook met adverteerders rechtstreeks”, vertelt ons Vincent Marchal van MobilAd Media. “We positioneren Truckvertising of vrachtwagenreclame als een medium dat communicatie mogelijk maakt met de miljoenen automobilisten op de autosnelweg. Daarvoor hebben we een selectie gemaakt van transporteurs die voldoen aan volgende criteria: veiligheid, nationaal transport en netheid en moderne vloot.”

Gemiddeld duurt een campagne vier tot acht weken, maar de jongste trend zijn langere campagnes van zes tot acht maanden. Bij MobilAd wordt samengewerkt met 20 transportfirma’s, die samen meer dan 500 trailers ter beschikking stellen. Daarvan zijn er gemiddeld permanent de helft in verhuur.

Maar nu het belangrijkste aspect: wat krijgt de transporteur er voor? “Voor verhuur van de achterdeuren kan de transporteur per jaar duizenden tot meer dan twintigduizend euro extra netto omzet genereren”, beklemtoont Vincent Marchal. Voor de transporteur is het een netto operatie, omdat hij zelf helemaal niets hoeft te doen of te investeren. De werknemers van de reclamebedrijven zorgen voor de wisselprofielen op de achterdeuren, plaatsen de reclame posters, wassen deze wekelijks en verwijderen de campagne op het moment dat de vloot op de parking staat.

Er is trouwens nog een andere mogelijkheid, soms vragen trailerconstructeurs de transporteur om met publiciteit van hun merk op de achterdeuren rond te rijden. In minstens één geval weten we dat de transporteur daar 500 EUR voor krijgt.

Wat is het bereik van reclame op vrachtwagens?

Voor reclame-uitingen op de laadbak of (trailers) zijn er veel mogelijkheden, maar er is weinig concreet onderzoek inzake effect. Vergelijkende onderzoeken bevestigen evenwel de indruk dat het bereik erg gunstig is. Volgens aanbieder Vrachtwagenreclame.nl komt het totaal aantal contacten per vrachtwagen per maand op ruim 160.000 contacten (gemiddeld 23,6 contacten per minuut binnen de bebouwde kom, 4,5 contacten per minuut op provinciale wegen en 21,4 contacten per minuut op snelwegen). Door de inzet van reclame op vrachtwagens wordt vooral de MBO+- doelgroep met een leeftijd tussen 20 en 50 jaar in de hogere welstandsklasse bereikt omdat die het meest in de auto zitten (zakelijk en privé). Qua geslacht zijn dat 60% mannen en 40% vrouwen.

Uit onderzoek van de American Trucking Association (ATA) blijkt dat 91% van de respondenten de tekst en beelden ziet die voorkomen op vrachtwagens. 75% zegt een positieve indruk te hebben van het bedrijf dat adverteert en 29% van de respondenten zegt beïnvloed te worden in hun koopgedrag na het zien van deze reclame uitingen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo