Wat verandert er in 2022…

De jaarwisseling is altijd een gelegenheid om nieuwe regelgeving in te voeren. In 2022 zal dat niet het geval zijn, maar de belangrijkste veranderingen zullen later in het jaar voelbaar worden.

Afgezien van de indexering van de kilometerheffing zijn de drie belangrijkste wijzigingen voor 1 januari 2022 in onze buurlanden. In Nederland zullen milieuzones niet langer toegankelijk zijn voor dieselvrachtwagens die niet aan de Euro 6-norm voldoen. Voertuigen op alternatieve brandstoffen en, a fortiori, elektrische vrachtwagens vallen niet onder de maatregel.

In Frankrijk wordt de (in België zeer omstreden) maatregel die vrachtwagens van 44 ton verbiedt de grens over te steken op 1 januari van kracht, hoewel zowel Frankrijk als België vrachtwagens van 44 ton op hun respectieve grondgebied toelaten. De strijd tegen deze vorm van protectionisme die reeds lang gevoerd wordt door de beroepsfederaties (UPTR op kop) heeft onlangs de steun gekregen van Valérie De Bue, belast met het verkeersveiligheidsbeleid binnen de Waalse regering.

In het Verenigd Koninkrijk treedt een nieuwe fase van de Brexit in werking. De uitvoer naar de Europese Unie zal aan een volledige douanecontrole worden onderworpen. Dit betekent niet noodzakelijk dat er een fysieke controle moet plaatsvinden, maar wel dat de douaneaangiften op de douanewebsite (HMRC) moeten worden ingediend, zodat de douanediensten kunnen beslissen welke goederen fysiek moeten worden gecontroleerd. Voor invoer is het niet langer mogelijk aangiften uit te stellen, zoals sinds 1 januari 2021 het geval was.

Mobiliteitspakket, akte 2

De veranderingen die de grootste impact op de vervoersmarkt zullen hebben, zullen een maand later plaatsvinden. Op 2 februari 2022 wordt Richtlijn 2020/1057 van kracht, die de regels voor de detachering van werknemers wijzigt. Met andere woorden, vrachtwagenchauffeurs zullen recht hebben op het minimumloon van het land waar zij rijden, volgens het beginsel van “gelijk loon voor gelijk werk”. Deze maatregel wordt door veel deskundigen gezien als een belangrijke pijler van het Mobility Package van 2020.

Op 21 februari veranderen de regels voor de toegang tot het beroep en tot de markt. De meest spectaculaire maatregel in de nieuwe verordening 2020/1055 is de verplichte terugkeer naar het land van registratie voor alle vrachtwagens om de acht weken, die een aanvulling vormt op de maatregelen betreffende de verplichte terugkeer van de bestuurder naar zijn land of naar het land van vestiging van zijn werkgever. De andere belangrijke maatregel betreft de nieuwe regels inzake cabotage, en deze heeft met name de woede gewekt van Belgische vervoerders die gewend waren aan cabotage in grote landen zoals Frankrijk (hoofdzakelijk) en Duitsland (een beetje).

Op dezelfde datum worden de basisregels inzake de toegang tot het beroep en tot de markt van toepassing op lichte bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,5 ton die internationaal vervoer verrichten voor rekening van derden. Deze maatregel moet een einde maken aan de marktverstoringen die al jaren bestaan, maar treedt pas in 2026 in werking omdat de voertuigen zelf dan pas met een intelligente tachograaf moeten zijn uitgerust.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo