Webfleet / Bridgestone: Het beste van twee werelden

Webfleet Solutions maakt sinds drie jaar deel uit van de Bridgestone groep. De combinatie van de expertise van deze twee leiders maakt het nu mogelijk om de bandenspanning op afstand en in realtime te controleren. Dit TMPS-systeem betekent een enorme meerwaarde voor het wagenparkbeheer.

De telematicaproducten van Webfleet Solutions maakten het al mogelijk de planning van transportopdrachten, de meting van de temperatuur in de oplegger of de identificatie van de lading op afstand te beheren en te controleren. Hieraan is nu een nieuwe bandenspanningscontrolemodule (TPMS) toegevoegd.

“De juiste bandenspanning heeft invloed op de veiligheid en de kosten”, zegt Sjors de Kruijf, Sales Manager Benelux & Nordics bij Webfleet Solutions. “Een verkeerde bandenspanning verhoogt het risico op een ongeval. In 90% van de gevallen waarin een voertuig door een bandenprobleem stil komt te staan, is een verkeerde bandenspanning de oorzaak. Een slechte bandenspanning leidt ook tot snellere slijtage, een hoger brandstofverbruik en dus een hogere CO2-uitstoot. Bovendien leidt het handhaven van de juiste druk ook tot meer efficiëntie, omdat het voertuig nooit onverwacht stil komt te staan.

De sensoren doen hun werk

“In de praktijk wordt op het ventiel een sensor geplaatst die alle informatie doorgeeft”, legt de Kruijf uit. “Het voordeel is dat je de band niet hoeft te verwijderen wanneer er een probleem is met de sensor.”

De door de sensoren doorgegeven informatie wordt in realtime geanalyseerd door het Webfleet-controlecentrum en ter beschikking gesteld van de chauffeur en de backoffice van het transportbedrijf. “Onze systemen vergemakkelijken ook de directe communicatie met de chauffeur over de te nemen maatregelen”, legt de Kruijf uit. “De backoffice kent op elk moment de spanning van elke band in een rijdend wagenpark en kan tijdig ingrijpen bij een langzaam spanningsverlies of kan anticiperen op bepaalde afwijkingen.”

Het TPMS-systeem van Webfleet/Bridgestone geeft concreet vorm aan de toenadering tussen de twee bedrijven: “Er is een goede reden om een hoogtechnologisch softwarebedrijf en een bandenfabrikant samen te brengen. Klanten eisen steeds meer flexibiliteit. Ze kopen geen hoeveelheid banden, maar betalen voor afgelegde kilometers en het is de bandenleverancier die hen de nodige banden levert. Wanneer je zo’n partnership aangaat, moet je een visie en opvolging hebben, want alleen dan krijgt elke partij een goed beeld van de werkelijke kosten en de rentabiliteit”, vat Sjors De Kruijf samen.

www.webfleet.com

Lees alles over Webfleet

Webfleet

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo