ACEA dringt aan op meer oplaadinfrastructuur

De ACEA, de vereniging van fabrikanten, roept Europa en de lidstaten al enige tijd op meer te doen om oplaadinfrastructuur voor emissievrije voertuigen aan te bieden. Gezien de laatste ontwikkelingen en de naderende deadlines is Martin Lundstedt, de pas benoemde voorzitter van de afdeling bedrijfsvoertuigen van ACEA, van mening dat het tempo duidelijk moet worden opgevoerd.

Met ingang van vandaag vervangt Lundstedt (CEO van Volvo Group) Martin Daum (CEO van Daimler Truck) als hoofd van de afdeling bedrijfsvoertuigen. “Elektrische vrachtwagens zijn klaar om massaal de weg op te gaan, en vrachtwagens met brandstofcellen zullen snel volgen,” legde hij uit. “Het vermogen van vervoerders om te investeren in emissievrije vrachtwagens houdt echter rechtstreeks verband met de beschikbaarheid van adequate oplaad- en tankinfrastructuur. Helaas ontbreekt het vandaag bijna volledig aan deze infrastructuur. Geen enkele vervoerder zal ooit een batterij-elektrische truck kopen als hij hem niet kan opladen voor een vlotte, continue werking.”

Deze verklaring komt enkele weken voor een belangrijke deadline: het Europees Parlement bespreekt momenteel een verordening met de naam AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) die elke lidstaat precieze doelstellingen zal opleggen op het gebied van infrastructuur voor het opladen en tanken van alternatieve brandstoffen. Met andere woorden, België (bijvoorbeeld) zal weten hoeveel oplaadstations en waterstofstations het op zijn grondgebied zal moeten (laten) installeren en tegen wanneer. Volgens Lundstedt moet het AFIR specifieke doelstellingen voor zware bedrijfsvoertuigen bevatten en niet alleen algemene doelstellingen, aangezien de behoeften van zware bedrijfsvoertuigen verschillen van die van personenauto’s.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo