Acht uur wachttijd geen uitzondering door slecht weer op kaai

Het mistige weer van de afgelopen dagen zorgt voor ernstige vertragingen op de grote Antwerpse containerterminals. Wachttijden van meer dan acht uur zijn geen uitzondering. Enkele chauffeurs moesten noodgedwongen hun nachtrust doorbrengen op de terminal. 

De mist van de afgelopen dagen heeft zware gevolgen voor de containerbehandeling op de grote terminals in de Antwerpse haven. Transporteur Niels Franck deelde aan het einde van ‘Blue Monday’ zijn frustratie op de sociale media. “Wij worden geconfronteerd met wachttijden van 8,5 uur en meer. Enkele chauffeurs hebben de nacht moeten doorbrengen op de terminal. Faciliteiten om daar gerieflijk te overnachten zijn er niet”, reageert hij aan Transportmedia. Het zit de jonge transporteur hoog dat bedrijven als het zijne wel worden aangespoord om tot 48 uur van tevoren hun ‘slots’ op de terminal te boeken, om dan vast te komen zitten in wachtrijen. “Op die termijn kun je onmogelijk alle gegevens van de klant in handen hebben. Ook wij moeten rekening kunnen houden met onvoorziene omstandigheden onderweg. Gevolg: er worden nog steeds ‘spookslots’ geboekt om toch maar zeker te zijn van een plaatsje op de terminal. Als de wachttijden dan zo oplopen, komen wij in de problemen met onze werktijden.”

Volgens Franck is de situatie qua wachttijden in normale omstandigheden in de laatste weken wel verbeterd. “Maar ik hou mijn hart vast voor het geval er sneeuw zou gaan vallen. Ik begrijp het veiligheidsaspect, maar misschien kan men bij mist overdag toch sneller opnieuw opstarten.”

Eenzelfde geluid bij Transport Gommeren. “Een van onze chauffeurs heeft overnacht op de kade, hij wachtte van 17 uur ’s avonds tot 04.00 uur ’s ochtends”, zegt Maarten Gommeren. “We pleiten ervoor dat onze medewerkers en chauffeurs op de kade ook duidelijk op de hoogte worden gehouden van de vorderingen. 2022 dient zich immers aan als een jaar waarin de structurele congestie een factor blijft.”

De verwachtingen voor de komende dagen voorspellen meer van hetzelfde. “De mist blijft hinder veroorzaken”, meldt Kris Thieren, wooordvoerder bij DP World. “Afgelopen nacht (rond 3 uur) moesten de operaties stilgelegd worden, de ASC’s (automatische stapelkranen) konden nog wel opereren in deze omstandigheden, maar op een lager tempo. Vanochtend zijn we terug opgestart, maar het is momenteel zeer druk. Naar verwachting zal het deze namiddag verbeteren. Er wordt vannacht echter opnieuw mist voorspeld, dus mogelijk zullen we het werk opnieuw moeten stilleggen rond 1 of 2 uur.”

Op de terminals van PSA en MPET werd een tijd lang in ‘degraded mode’ gewerkt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo