Athlon Belgium: Total Cost of Use bepalend bij investering in bestelwagen [Advertorial]

Een bestelwagen aankopen of leasen? Geen eenvoudige keuze, en vaak geeft de kostprijs de doorslag. Athlon Belgium laat zien hoe belangrijk het is om het totale plaatje, oftewel de Total Cost of Use (TCU), te bekijken. Zeker bij elektrische bestelwagens moeten we eerder kijken naar TCU dan naar TCO.

Ongeveer 1 op de 3 personenvoertuigen is een leasewagen. Bij bestelwagens ligt dit aanzienlijk lager, rond de 20%*. Bedrijven blijken nog terughoudend te zijn voor leasing, omdat dat op het eerste gezicht niet de goedkoopste oplossing lijkt.

Total Cost of Use: het totale plaatje
Bij de investering in een nieuwe bestelwagen vergelijken veel bedrijven de totale kostprijs van een leasingcontract met die van een aankoop. Maar lichte vrachtvoertuigen zijn geen personenwagens. Ze worden veel intensiever gebruikt en vergen daardoor extra operationele opvolging. Ook downtime kost geld want stilstaan is business missen. De Total Cost of Ownership (TCO) houdt, naast de aankoopprijs, rekening met kosten zoals onderhoud, verzekering, banden, brandstof en fiscaliteit. De Total Cost of Use (TCU) gaat nog een stap verder en neemt ook een aantal variabele elementen in aanmerking zoals de tijd die medewerkers spenderen aan beheer en administratie en met eventuele stilstand door onderhouds- en herstellingswerken, bandenwissels en de jaarlijkse keuring.
Voor elektrische bestelwagens kunnen we ook het stroomverbruik, de kosten voor het laden, tot de Total Cost of Use (TCU) rekenen.
Deze kosten zijn immers variabel, afhankelijk van de plaats waar men laadt en het type lader. Wie op de bedrijfssite kan laden, betaalt veel minder dan aan een publieke snellader bijvoorbeed. En wie veel moet laden aan publieke snelladers staat ook meer stil met zijn bestelwagen.

“Veel bedrijven denken dat leasing duurder is dan aankoop van een bestelwagen. Het berekenen van de TCO is een goede stap omdat je dan al met meer dan enkel de aankoopprijs rekening houdt. Maar om voor bestelwagens alle parameters in kaart te brengen, ga je beter uit van een TCU-benadering. Dat geldt in het bijzonder voor elektrische bestelwagens. TCU brengt het volledige kostenplaatje van een bestelwagen in kaart en houdt rekening met de klassieke financiële en operationele kosten plus alle beheers-, stilstand- en personeelskosten”, aldus Steve Somers, Light Commercial Vehiclespecialist bij Athlon Belgium.

Kosten zo laag mogelijk houden met inzicht in TCU
Om de investering in een bestelwagen zo rendabel mogelijk te maken, komt het erop aan de Total Cost of Use van het voertuig zo laag mogelijk te houden. “Operationele leasing kan daar een rol in spelen. Zo voorzien we in ons VanLease dienstenpakket standaardoplossingen als een keuringsvoucher, eigen servicecenters, vierseizoenenbanden, een multimerkentankkaart, uitgebreide op- en ombouwmogelijkheden en een speciale schadematrix die veel milder omgaat met schade. Maar ook extra oplossingen op maat zijn mogelijk, zoals bijvoorbeeld een pick-up en delivery service, waarbij een Athlon chauffeur een vervangwagen levert en het leasevoertuig meeneemt om de nodige interventies te laten uitvoeren. We zoeken voor iedere klant de beste manier om de TCU zo laag mogelijk te houden”, zegt Steve Somers.

*Bron: Febiac


Download onze nieuwe TCU-gids of contacteer ons voor meer informatie.


 

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo