In het eerste jaar na het invoeren van de Brexit-wetgeving hebben de door-to-door business unit en de supply chain unit van ECS een half miljoen douaneaangiftes opgemaakt. Volgens het Zeebrugse bedrijf is dan de meeste douanediensten afhandelen, en is deze snelle toename te danken aan verregaande automatisering.
“Dat is een gigantisch aantal aangezien een professioneel declarantenbureau gemiddeld slechts tussen de drie- en vierhonderdduizend aangiftes verwerkt”, zegt Supply Chain & Development Director Hugo Donche. De douanedienst binnen de door-to-door business unit bestaat uit vijf medewerkers. Zij behandelen zowel de lading, vooraanmelding, het lossen en de douane langs de EU- en VK-kant. Een apart team van vier mensen staat in voor de business unit supply chain en beheert alle geautomatiseerde processen. “Om die enorme administratieve machine te oliën, bouwde ECS de voorbije jaren inderdaad een sterk geautomatiseerd proces uit. Daarbij kunnen klanten op verschillende manieren data bezorgen, zoals in PDF, spreadsheets of via EDI-verbindingen. Zodra een lading arriveert worden die data automatisch verwerkt door het systeem en in een aangifteformulier gegoten. In de door-to-door business unit gebeurt dit via EDI-verbindingen, binnen supply chain verloopt dit proces volautomatisch.“