Febetra wil de nieuwe “cabotage”-regels opleggen aan het gecombineerd vervoer

In februari 2022 worden twee belangrijke pijlers van het mobiliteitspakket van kracht: de regels inzake de terbeschikkingstelling van bestuurders zijn van toepassing vanaf woensdag 2 februari en de nieuwe regels inzake cabotage vanaf 21 februari. Febetra wil in dit verband druk uitoefenen op de drie gewesten om deze regels ook toe te passen op voor- of natransport als onderdeel van een gecombineerd vervoer.

Vanaf 21 februari 2022 geldt de cooling off periode van vier dagen: een cabotagerit moet worden gevolgd door vier dagen waarin het betrokken voertuig geen ander cabotagevervoer mag verrichten in het land waar het laatste cabotagevervoer heeft plaatsgevonden. Er zij aan herinnerd dat deze nieuwe regels werden bestreden (onder meer) in naam van het milieu, aangezien zij het aantal lege kilometers zouden kunnen doen toenemen. Anderzijds wordt binnenlands goederenvervoer over de weg in het kader van gecombineerd vervoer niet als cabotagevervoer beschouwd… tenzij een lidstaat anders beslist. Om de zaken in België nog ingewikkelder te maken, zijn het de gewesten die hiervoor verantwoordelijk zijn.

“Dit onderscheid tussen binnenlands goederenvervoer over de weg in het kader van gecombineerd vervoer en cabotagevervoer moet verdwijnen”, zegt Philippe degraef, directeur van Febetra. “Er bestaat geen enkele objectieve reden om een nationale rit dat een onderdeel is van een gecombineerd vervoer anders te behandelen dan een cabotagerit. Of er nu geladen/gelost wordt op een terminal of elders is absoluut niet relevant. Logischerwijze zouden beide voornoemde trajecten als cabotage beschouwd moeten worden met alle eraan verbonden beperkingen.” Volgens Philippe Degraef heeft echter nog geen enkel gewest dit deel van zijn bevoegdheden uitgeoefend en is het personeel van de FOD Mobiliteit, dat over de nodige deskundigheid beschikt om de dossiers voor te bereiden, niet langer gemachtigd om dit te doen. “Het zal waarschijnlijk een jaar duren voordat de betrokken mensen uiteindelijk naar de regio’s zijn overgeplaatst, dus ik verwacht niet dat de zaak voor begin 2023 zal zijn opgelost.” Volgens hem toont Vlaanderen echter belangstelling voor het door Febetra op gang gebrachte proces.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo