Goederenvervoer over Vlaamse waterwegen stijgt naar 71,9 miljoen ton

In 2021 werden 71,9 miljoen ton goederen vervoerd over de Vlaamse waterwegen,  2.922.300 ton meer dan in 2020, een stijging met 4,23%. Dat meldt De Vlaamse Waterweg. Het containervervoer over water doorbrak de kaap van 1 miljoen vervoerde standaardcontainers, een absoluut record. 

Het goederenvervoer via het water heeft er in Vlaanderen een goed jaar op zitten, blijkt uit de nieuwste cijfers van De Vlaamse Waterweg. De drie hoofdassen van het watervervoer in Vlaanderen zagen allemaal meer goederen passeren. Met 10,67% is de stijging het grootst op de ABC-as (Zeekanaal Brussel-Schelde & Kanaal naar Charleroi). Op de as Schelde-Leie werden 8,03% meer goederen vervoerd. En op het Albertkanaal, de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen, werd een stijging genoteerd van zo’n 3,56% naar 38,87 miljoen ton. Ook het leeuwendeel van de vervoerde containers reisde over het Albertkanaal (705.192 TEU, +1,3%).

Qua vervoersniches is er een stijging voor de landbouwproducten (+12,83%), de delfstoffen en bouwmaterialen (+2,68%), ertsen (+15,93%), metaalproducten (+25,33%) en vaste brandstoffen (+ 36,07%). Er werden wel minder petroleumproducten (-5,30%) en voedingswaren en veevoeder (-3,05%) vervoerd.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert verheugd:. “Deze topcijfers bewijzen dat de binnenvaart een sterke en betrouwbare vervoersmodus is. Dat is uitstekend nieuws voor de mobiliteit én het klimaat in Vlaanderen. Door goederen via onze rivieren en kanalen te vervoeren, worden er heel wat vrachtwagenritten uitgespaard. Investeren in onze waterwegen en in een mental shift bij ondernemingen blijft ook de volgende jaren een drijfveer.”

“Dergelijke topcijfers tonen aan dat ondernemers en bevrachters vertrouwen hebben in de binnenvaart en dat stemt ons uiteraard tevreden aangezien het onze ambitie is om performante en betrouwbare waterwegen  aan te bieden” , aldus Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv: “Het Vlaamse beleid voor de verdere uitbouw van het waterwegennetwerk werpt zijn vruchten af, en dat merken we ook op het water zelf.”

“Publiek-private samenwerking bij de bouw van kaaimuren en watergebonden bedrijventerreinen zijn ons aanbod aan ondernemingen die kiezen voor de binnenvaart.  Ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg, benadrukt dat ondernemingen die kiezen voor de binnenvaart, beroep kunnen doen op publiek-private samenwerkingsverbanden bij de bouw van kaaimuren en watergebonden bedrijventerreinen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo