transport media logo

Klimaatplan North Sea Port : industrie vergroenen, verankeren én uitbreiden

De haven van Gent wil fors vergroenen. Volgens een studie van denktank Econopolis is de basisindustrie in de haven daarbij een cruciaal onderdeel van de oplossing. Opvang en hergebruik van CO² zijn de speerpunten in de operatie. 

Hoewel de industriële havencluster van Gent veel kleiner is dan die van Antwerpen, stoot deze liefst 12,8 miljoen ton CO2 uit, vergelijkbaar met de uitstoot van de Antwerpse haven. Dat hoge cijfer laat zich verklaren door de aanwezigheid van basisindustrie (waaronder staal) in het Gentse havengebied. De denktank Econopolis boog zich over de uitdaging het Vlaamse deel van North Sea Port te vergroenen en te verduurzamen. De studie zal kenbaar gemaakt worden aan de Federale en de Vlaamse regering alsook aan de Eurocommissaris belast met de Europese Green Deal.

Econopolis wil de basisindustrie in Gent behouden en niet verplaatsen naar elders, wat een vals gevoel van klimaatsucces zou opleveren. In Gent heeft North Sea Port als haven enkele sterke troeven in handen, meent Econopolis: er is nog veel ruimte beschikbaar in het havengebied, de aanwezige maakbedrijven en diensten bieden veel mogelijkheden voor circulariteit, er zijn sterke kennisinstellingen en heel wat kwaliteitsvolle en goedkope CO2-en CO-puntbronnen. Uit de studie van Econopolis blijkt dat tegen 2030 reeds 8 miljoen ton per jaar kan vermeden worden door de toepassing van marktklare technologieën die focussen op het afvangen en hergebruiken of opslaan van CO2 (de zogenaamde CCU/S, carbon capture, use/storage), groene energie en circulariteit. De heroriëntering naar een duurzame economie zou volgens de studie van Econopolis gepaard gaan met een grootschalige re-shoring van industriële activiteiten: bedrijfsactiviteiten worden terug uit het buitenland gehaald. CCU-gebaseerde brandstoffen en grondstoffen zouden lokaal kunnen worden geproduceerd in plaats van geïmporteerd. Gent heeft bovendien nog ruimte op overschot in het havengebied om dergelijke initiatieven te verwelkomen. Tegen 2035 kan een verdere uitbouw van de groene basisindustrie het aantal jobs bijna verdubbelen in Gent, maken de onderzoekers zich sterk.

Om kans van slagen te hebben moet volgens de initiatiefnemers van de studie wel werk worden gemaakt van enkele randvoorwaarden. Er is nood aan een financieel en regelgevend kader voor grootschalige koolstofopslag in Vlaanderen. Op die manier kan de staalindustrie met ArcelorMittal alleen al in Gent de CO2-uitstoot met 40 miljoen ton verminderen op 10 jaar tijd door een combinatie van DRI-technologie (inzet van waterstof in plaats van kolen) én opslag van CO². Bovendien moeten stromen van circulaire grondstoffen sneller gecertificeerd worden, bijvoorbeeld voor de omzetting van plasticafval in synthetisch gas voor staalproductie.

Ten slotte zijn ook infrastructuurprojecten nodig, zoals een  CO2-netwerk dat belangrijke industriële clusters met elkaar verbindt (Gent, Antwerpen, Albertkanaal). Ook infrastructuur om CO2 op te zuiveren, vloeibaar te maken en te verschepen is relevant voor de uitbouw van een CCUS-hub. CCS zal immers onvermijdelijk zijn als overbruggingsoplossing in de klimaattransitie. Verder is een infrastructuur vereist die Terneuzen, Gent en Antwerpen met elkaar verbindt. Ook restwarmte moet worden gebruikt voor de uitbouw van warmtenetten in de omgeving van de Gentse haven.

Ook aan Nederlandse zijde wordt aan duurzame en klimaatvriendelijke infrastructuur gewerkt in het kader van het Smart Delta Resources-plan.

 

 

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.