Ook voor Mercedes-Benz was het afgelopen jaar uitdagend. De constructeur kan evenwel bogen op een groei in marktaandeel van 1,3 procent en een toenemende interesse in zijn elektrische modellen. Het segment van de small-sizevoertuigen kreeg wel stevige klappen, al beperkte de nieuwe Citan daar de schade voor de constructeur.
Mercedes-Benz kadert zijn jaarcijfers voor 2021 in het globale plaatje: de markt voor bestelvoertuigen is nog steeds 20% kleiner dan het pre-coronaniveau van 2019. In 2021 kromp de markt in België en Luxemburg nog met 7.5 procent ten opzichte van 2020. Het small sizesegment leverde liefst 27 procent in. Tegen die achtergrond kan Mercedes-Benz niettemin bemoedigende cijfers voorleggen.
Pierrot Herssens, Manager Sales Vans: “Het aantal verkochte Mercedes-Benz bestelwagens is gegroeid met 458 stuks van 9.192 stuks in 2020 naar 9.650 in 2021. Dus een groei in verkoopaantal van ruim 5% en een toename van het totale marktaandeel van Mercedes-Benz van 1,3%, een prestatie waar we zeer trots op zijn.”
Het large-sizesegment zit terug op het niveau van 2019 na een groei van 6% in 2021. Met 4.400 verkochte Sprinters houdt Mercedes stand in deze categorie, met dank aan een groot aantal verkochte campers. Het mid-sizesegment, waar Mercedes aanwezig is met de Vito en V-Klasse groeide met 3.3 procent. In deze klasse werden 4.400 eenheden verkocht, waarvan 226 volledig elektrische. Mercedes-Benz heeft in deze productklasse een marktaandeel van 15.5 procent. De constructeur zet sterk in op de elektrificatie van zijn aanbod, met onder andere de eVito, eVito Tourer, EQV en eSprinter.
In mid-sizesegment kromp de globale verkoop met 27%, al hield Mercedes stand dankzij de nieuwe Citan. De constructeur wint zelfs een percentje marktaandeel in deze categorie en verkocht in totaal ruim 800 Citans. Later dit jaar worden de elektrische eCitan en eCitan Tourer op de Belgische en Luxemburgse markten verwacht.