North Sea Port wil coronaverlies achter zich laten in 2022

North Sea Port kende in 2021 een groei van 9% ten opzichte van het coronajaar 2020. De Vlaams-Nederlandse haven verwacht in 2022 een volledig herstel ten opzichte van het coronajaar 2020. De overslag via binnenvaart herstelde zich al tot pre-coronaniveau. 

Voor het jaar 2021 boekten de bedrijven in de Nederlands-Vlaamse haven North Sea Port via zeevaart een goederenoverslag van 68,9 miljoen ton, een groei van 9% ten opzichte van 2020. Dat maakt North Sea Port vanochtend bekend. Hiermee zit de haven nog maar 4% onder het recordjaar 2019. De import nam met 12% toe, de export met 1%. De verhouding import-export bedraagt nu 72% / 28%. Het havenbestuur maakt zich sterk dat een volledig herstel naar pre-coronaniveau in 2022 mogelijk is.

De goederenoverslag via binnenvaart kende in 2021 alvast een volledig herstel: met 9% tot 59,7 miljoen ton. Vooral de export per binnenvaart nam een vlucht  (+14%). Zo komt de haven ruim boven het volume van voor de coronacrisis (58,5 miljoen ton) uit. De balans import-export verhoudt ziet eruit als volgt: 41% / 59%. Met een overslag via zeevaart van 68,9 miljoen ton en via binnenvaart van 59,7 miljoen ton registreert North Sea Port in 2021 een totale overslag van 128,6 miljoen ton tegenover 118,3 miljoen ton in 2020. Ruim 10 miljoen ton meer dus. North Sea Port gaf in 2021 ook meer dan 55 hectare gronden aan investeerders uit.

Karakteristiek voor North Sea Port is het belang van droge bulk in de totaalcijfers. Droge bulk vertegenwoordigt ook in 2021 meer dan de helft van de goederenoverslag via zeevaart in: 53% (36,4 miljoen ton, +12% tegenover 2020). Het segment heeft zich in 2021 volledig hersteld en laat zelfs een groei zien ten opzichte van het recordjaar 2019, onder meer bij bouwmaterialen, granen, steenkool, ijzererts en schroot.Het segment roll on/roll off (ro/ro) neemt 5% in (3,6 miljoen ton, +37%). De ro-rotrafiek groeit niet alleen, zijn aandeel in de Gentse goederenstromen neemt ook toe ten opzichte van 2019.
De groei komt uit het toegenomen vervoer van trailers en staal zorgde. Het aantal vervoerde auto’s bleef immers gelijk.

De vloeibare bulk is in 2021 goed voor een aandeel van 24% (16,7 miljoen ton, +3%), met dank aan een stijging in de de overslag van plantaardige oliën en chemische producten. Breakbulk staat voor een aandeel van 14% (9,5 miljoen ton, +2%). De stijging is te zien bij de overslag van cellulose, staal en bananen. Opvallend is ok dat in dit segment een duidelijke shift bezig is van containers naar klassieke bulk. Dat heeft gevolgen voor het containersegment, in Gent sowieso een niche. Containers nemen naar cargotype 4% in (2,6 miljoen ton, -3%; in TEU is er wel een stijging met 27% tot 262.000 TEU).
De daling deed zich onder meer voor door minder transport van bananen in containers (shift naar het vervoer als breakbulk). Het segment van de containers blijft de laatste 3 jaar op hetzelfde niveau.

Uitgedrukt naar goederensoorten is er sprake van een toename bij de landbouwproducten, vaste minerale brandstoffen, ertsen, mineralen en bouwmaterialen, chemische producten, en voertuigen, machines, containers, trailers. Een status quo is er te noteren bij de voedingsproducten, petroleumproducten, producten van de metaalindustrie en meststoffen.

Belangrijkste handelspartner op het vlak van goederenoverslag via zeevaart blijft Rusland, gevolgd door Brazilië, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Zweden. Europa is goed voor 61% van de handel, Zuid-Amerika 17%, Noord-Amerika 12%, Afrika 5%, Azië 3% en Oceanië 2%.

 

 

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo