Cabotage: het is ‘D-Day’

Vandaag treden de belangrijkste maatregelen van het mobiliteitspakket in werking, met een zeer belangrijke impact voor Belgische wegvervoerders die cabotage verrichten in onze grote buurlanden.

Na de nieuwe regels voor de detachering van vrachtwagenchauffeurs en de verplichting voor chauffeurs om hun grensoverschrijdingen te registreren op 2 februari, zijn het de regels inzake cabotage die op 21 februari 2022 veranderen. Concreet worden de mogelijkheden voor cabotage thans beperkt tot één cabotagerit om de vier dagen op grond van het beginsel van ‘cooling-off dagen’. Dit beginsel, waartegen de Belgische federaties zich reeds lang verzetten, zal degenen die bijvoorbeeld goederen naar Frankrijk vervoeren ertoe dwingen slechts één cabotagerit uit te voeren alvorens hun terugreis in het internationale vervoer aan te vatten. De enige vraag die nog onbeslist is, is of deze regels al dan niet van toepassing zullen zijn op het gecombineerd vervoer. Dit is een zaak van de lidstaten en, in België, van de gewesten. Volgens Febetra moet tractie over de weg in het gecombineerd vervoer worden beschouwd als cabotage en aan dezelfde regels worden onderworpen.

Bovendien moeten de voertuigen ten minste om de acht weken terugkeren naar het land waar zij zijn geregistreerd. Deze maatregel wordt door de Midden-Europese vloten als discriminerend beschouwd, meer nog dan de verplichte terugkeer van de chauffeur, die reeds in werking is getreden. Er is dan ook fel verzet tegen, met name uit naam van het milieu, omdat het ertoe zou leiden dat voertuigen extra lege kilometers moeten afleggen. Het beroep bij het Europees Hof van Justitie loopt nog.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo