De ‘outsiders’ onder de truckmerken: klaar voor lancering

Het was al enige tijd geleden dat de Belgische vrachtwagenmarkt een nieuwkomer mocht verwelkomen. Ford Trucks bracht verandering in de zaak, en door de elektrificatie mogen we ons aan nog meer debutanten verwachten. Niet in die mate dat de positie van de zeven grote merken op korte termijn in het gedrang komt, maar toch…

Wie herinnert er zich nog dat er halfweg de jaren 2000 enkele exemplaren van de Avia D werden verkocht? Tatra, een andere Tsjechische fabrikant, was ook al niet zo succesvol met de meerassige werfvoertuigen en hun befaamd chassis met centrale ligger.

Turks offensief

Sinds maart 2021 is het landschap alvast één constructeur rijker: Ford Trucks mikt op termijn op een marktaandeel van 5% en heeft ondertussen al enkele tientallen exemplaren van de F-Max aan de man gebracht in België. Het product is degelijk en Ford Trucks Belgium profiteert van de lange leveringstermijnen bij de concurrentie om zijn intrede te maken in de wagenparken. De aankoop van twintig voertuigen door de Antwerpse transporteur Supreme deed alvast veel stof opwaaien.

Verrassend genoeg probeert er nog een Turks merk naam te maken in België: BMC Trucks is al actief in Nederland (waar er 21 voertuigen werden verkocht op drie maanden tijd) en is momenteel de gesprekken aan het afronden met hier en daar een verdeler of partner voor de dienst na verkoop. Nog voor het einde van 2021 zou een samenwerking met Beneparts worden afgesloten voor de levering van onderdelen. Dit werd ons bevestigd door Nuh Yesil, CEO van BMC Truck & Bus BV in Arnhem (Nederland): “We hebben een voertuig in de aanbieding dat zich situeert tussen Renault Trucks en Iveco, en dit aan de zeer aantrekkelijke prijs van ongeveer 85.000 euro. Ons grote voordeel is dat we snel kunnen leveren: een vrachtwagen die in december wordt besteld, kan al in februari 2022 worden geleverd.” BMC Trucks lijkt dus geen last te ondervinden van de bevoorradingsproblemen waarmee zowat alle Europese constructeurs worden geconfronteerd.

De ‘transformatoren’ laten van zich horen

Zullen er nog andere merken zijn om hun eerste voertuigen op de Belgische markt te verkopen in 2022? Dat is mogelijk, maar niet zeker. De andere nieuwkomers staan namelijk al allemaal heel ver met hun elektrische aandrijvingen, maar ons land heeft nog niet bepaald veel gedaan om de aankoop van dergelijke aandrijvingen te stimuleren.

De Belgische maritieme groep CMB liet van zich spreken door een vrachtwagen op waterstof te introduceren. Hierbij wordt de waterstof niet alleen gebruikt voor de aandrijving van de brandstofcellen, maar ook als brandstof voor een verbrandingsmotor van het type ‘dual fuel’. Dit voertuig zou aanvankelijk als Lenoir door het leven gaan (naar de naam van de Belgische uitvinder van de verbrandingsmotor), maar zal uiteindelijk toch gewoon CMB heten. Er bestaat al één exemplaar, gebaseerd op een Ford F-Max, dat momenteel door Van Moer Logistics wordt getest. Het zou kunnen dat er nog meer zullen volgen in 2022. Er zijn ook nog andere transformatoren van aandrijflijnen actief in ons land (E-Trucks in Lommel) of in onze buurlanden (Emoss in Nederland), maar bij die spelers ligt de focus vooral op de Nederlandse markt, waar het investeringsklimaat voor elektrische mobiliteit een stuk gunstiger is.

Het Duitse bedrijf Quantron hoopt in de loop van 2022 op de markt te komen in de Benelux. Quantron zal een vrij volledig aanbod aan elektrische voertuigen op de markt brengen: de BEV Q-Light (gebaseerd op een Iveco Daily en dus mogelijk profiterend van een onbestaande elektrische Daily), de Q Econic EV (een vuilniswagen gebaseerd op de Mercedes Econic) en later in 2022 een versie van de Daily met brandstofcellen. Quantron maakt zich sterk dat het ook andere merken van een elektrische motor kan voorzien. Bij BAX zien we een gelijkaardig verhaal. Dit merk is een creatie van BPW, dat een gamma aan assen met energierecuperatie heeft ontwikkeld. In combinatie met twee elektromotoren en gebaseerd op de N-Series van een Isuzu-vrachtwagen, levert dit de BAX 7.5 op, die een nuttig laadvermogen van drie ton kan voorleggen. Tijdens onze gesprekken op Solutrans konden we opmaken dat dit voertuig in de loop van 2022 gehomologeerd zal worden. Niet veel later zal het zijn intrede doen op de markt.

Originele concepten

Volta Trucks is bezig aan een zeer interessant project. Deze Zweedse onderneming heeft een eigen distributievrachtwagen van 16 ton ontwikkeld, met een eigen chassis en panoramische cabine, waarin de chauffeur een centrale positie krijgt. Volta Trucks heeft ondertussen voldoende productiecapaciteit opgebouwd om 10.000 voertuigen per jaar te produceren. Het maakt hiervoor gebruik van de voormalige Steyr-fabriek in Oostenrijk. Ondertussen is het orderboek al aardig gevuld met 2.500 exemplaren. VPD zou de eerste klant in België zijn, maar in plaats van zich land per land te vestigen, is Volta Trucks van plan om zich in de buurt van enkele (grote) steden te ontwikkelen. We mogen ons bovendien aan een aparte commerciële aanpak verwachten, gebaseerd op het ‘Truck as a Service’-concept. Volta Trucks werkt momenteel aan versies van 7,5 en 12 ton.

En we blijven nog even in de categorie van constructeurs met originele concepten. De Spaanse autobusbouwer Irizar kondigt aan dat het volgend jaar een elektrische vuilniswagen wil verkopen in België. De expertise van Irizar op het vlak van elektrische bussen staat als een paal boven water, maar het voorgestelde prototype op Solutrans heeft ons niet bepaald overtuigd. We stellen ons vooral vragen bij de cabine.

Waterstofspecialisten

Nikola Motor is momenteel zijn eerste testvoertuigen aan het produceren in de Iveco-faciliteiten in Ulm. Het bedrijf lijkt perfect op schema te zitten, maar de eerste exemplaren van de Tre BEV zijn bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt. Toch zit het er dik in dat de eerste exemplaren ook in Europa op de markt komen in 2022. Het zou ons echter verbazen dat België deel zou uitmaken van de prioritaire markten. De FCEV-versie van de Tre zal pas eind 2023 van de band rollen en moet voor 2024 niet worden verwacht in ons land.

En dan zijn er nog de twee grote onbekenden, die toevallig met dezelfde letter beginnen: Hyundai en Hyzon. De Koreaanse constructeur maakt zich sterk dat de eerste Xcient-voertuigen in de loop van 2022 over de toonbank zullen gaan in Nederland. Voor België zijn er nog geen concrete plannen. Misschien in 2023?

De productiefaciliteit van Hyzon Motors in Nederland is klaar om 500 vrachtwagens per jaar te produceren (met de DAF CF als basis). Marcel Lobbes (Senior Business Development Manager) heeft al aangegeven dat België niet op de lijst staat van prioritaire markten. Het wordt wellicht wachten tot 2024 of 2025.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo