Het Europees Parlement heeft vandaag zijn goedkeuring gehecht aan een nieuwe versie van de Eurovignet-richtlijn, waarin wordt geregeld hoe de lidstaten, indien zij dat wensen, de weggebruikers laten betalen voor het gebruik van hun wegennet.
Het beginsel is dat de lidstaten niet verplicht zijn nieuwe belastingen of tolgelden te heffen, maar als zij dat toch doen, zullen zij dat niet langer op forfaitaire basis kunnen doen. Het beginsel “de vervuiler betaalt” zal in alle gevallen van toepassing zijn en de gebruiker zal derhalve betalen naar gelang van het aantal afgelegde kilometers. Nieuw is dat deze nieuwe Eurovignet-richtlijn niet alleen van toepassing is op zware vrachtvoertuigen, maar ook op personenauto’s, lichte bedrijfsvoertuigen en bussen. Wat vrachtwagens betreft, zullen de laatste vignetten (zoals die bijvoorbeeld in Nederland en Luxemburg nog vereist zijn) tegen 2030 moeten verdwijnen. De lidstaten zullen echter nog steeds een vignet voor korte duur kunnen opleggen, bijvoorbeeld voor korte toeristische verblijven.
Een andere belangrijke wijziging is dat vanaf 2026 alle tolgelden en kilometerheffingen moeten afhangen van milieuprestaties (voor lichte bedrijfsvoertuigen) en CO2-uitstoot (voor zware vrachtvoertuigen). De richtlijn verplicht de lidstaten ook om de tarieven voor emissievrije voertuigen aanzienlijk te verlagen.