Frank Moreels (UBT-BVV) doet beroep op de transporteurs

De voorzitter van de  BTB, Frank Moreels, roept vandaag de transporteurs en de beroepsfederaties op om het beroep van vrachtwagenchauffeur te herwaarderen en… de maatregelen van het mobiliteitspakket in werking te laten treden.

Het vanochtend door Frank Moreels gepubliceerde editoriaal komt enkele dagen na twee communiqués van de werkgeversorganisatie: vorige week verklaarde Michael Reul (UPTR) dat de vervoerssector er nog nooit zo goed had voorgestaan. Hij baseerde zijn verklaring op de laatste door het ITLB gepubliceerde cijfers. Philippe Degraef (Febetra) becommentarieerde begin deze week de cijfers met betrekking tot de LKW-Maut en was verheugd te zien dat het aantal kilometers dat door Belgische transporteurs in Duitsland wordt afgelegd, niet meer daalt.

Met het oog op de goede gezondheid van de Belgische wegvervoersector roept Frank Moreels de Belgische transporteurs en beroepsfederaties op om zich niet langer te verzetten tegen het mobiliteitspakket en om het beroep van chauffeur op te waarderen. Wat het eerste punt betreft, hebben de Belgische werkgeversfederaties zich verzet (zonder resultaat) tegen de nieuwe definitie van cabotage, maar het sterkste verzet kwam van Nederland, waar TLN samen met de Middeneuropese landen om uitstel van deze maatregelen vroeg.

Herwaardering van de lonen

Wat het tweede punt betreft, dringt Frank Moreels aan op een verhoging van de brutolonen. Naast een betere infrastructuur voor chauffeurs (parkeerterreinen, sanitaire voorzieningen, enz.) is dit volgens hem de beste manier om het huidige tekort aan chauffeurs te bestrijden (te meer daar er volgens hem genoeg mensen zijn met een rijbewijs C, maar die komen niet in de transportsector werken). Er zij op gewezen dat deze oproep komt op een moment dat de definitieve loonschaal in verband met de nieuwe functieclassificatie is afgerond en een sociaal sectorakkoord is gesloten voor 2021/2022 (naast de loonsverhoging en de loonindexering op 1 januari 2022). Volgens onze informatie bestaat er echter nog steeds een mogelijkheid om de voorwaarden van deze sectorale sociale overeenkomst vóór 30 juni te herzien. Anders zullen de marges van toepassing zijn die in deze sociale overeenkomst voor 2021/2022 zijn vastgesteld. Het wachten is dan op nieuwe brancheonderhandelingen voor de periode 2023/2024… en een waarschijnlijke nieuwe indexering van de lonen op 1 januari 2023.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo