LDM Moving & Handling: sterk in uitzonderlijk vervoer

Wat is de beste strategie voor een onderneming? Specialisatie of diversificatie? Een pasklaar antwoord hierop heeft waarschijnlijk niemand. Maar voor LDM Moving & Handling lijkt de keuze voor een doorgedreven specialisatie in het diepladertransport de beste keuze te zijn geweest. Zeker wanneer we kijken naar het tempo waarop het bedrijf is gegroeid, mede onder impuls van zijn stichter Lorenzo Deceuninck.

Voor de oorsprong van LDM Transport moeten we niet zo ver terug in de tijd, want het bedrijf werd pas in 2008 opgericht. Maar op relatief korte tijd heeft, zij het met de nodige ‘ups and downs’, een mooie reputatie opgebouwd binnen het uitzonderlijk transport. “In tegenstelling tot vele anderen kom ik niet uit een familie waar de vrachtwagenmicrobe met de paplepel werd meegegeven. Na het beëindigen van mijn middelbare studies tot beroepschauffeur, kwam ik op 18-jarige leeftijd terecht in het internationale transport. Gedurende vijf jaar oefende ik dit met volle overgave uit, maar toch opteerde ik om nationaal te gaan rijden met een dieplader bij een transporteur in de regio.

De drang om zelfstandig te worden werd hier aangewakkerd en na een paar jaar waagde ik de sprong om op eigen benen te staan. Ik schafte een eerste vrachtwagen aan en met de dieplader van mijn opdrachtgever kon ik aan de slag gaan. Het werk omvatte voornamelijk het verplaatsen van hoogtewerkers en ander klein verhuurmateriaal zoals schaarliften, heftrucks, verreikers,… Nu meer dan 10 jaar later vormt dit nog altijd de kern van onze activiteiten”, aan het woord Lorenzo Deceuninck, stichter van LDM-Transport.

Sterk gegroeid

De focus van LDM Moving & Handling ligt nog steeds op het lichtere segment binnen het dieplader transport met gewichten tot rond de 30 ton. “We beschikken over diverse semidiepladers en eurodiepladers met gestuurde pendelassen. Onze klanten situeren zich voornamelijk binnen de industrie en landbouw. Vanuit de markt zagen we dat er ruimte was om te investeren in bijkomend materiaal om de service naar onze klanten nog verder te optimaliseren. De gemene deler van dit alles is de bouwsector. Uitschuifbare opleggers die het vervoer van ondeelbare ladingen tot 31 meter toelaten, plateauwagens met meeneemheftrucks en een kipper werden toegevoegd aan het wagenpark. We bieden bij wijze van spreken de mogelijkheid om het volledige transport van een loods in aanbouw te verzorgen van spanten en gewelven over de machines tot de dakbedekking.”

Drie jaar geleden verhuisde het bedrijf naar een totaal nieuwe locatie met de nodige parkeerruimte en garage en wasstraat in Roeselare. Dit gaf LDM Transport een grote boost. “Voor we verhuisden hadden we een 10-tal wagens, maar sinds onze verhuizing zijn we bijna verdubbeld op drie jaar tijd. Zoals de marktsituatie nu is denk ik dat het hierbij zal ophouden. We zitten zowat op de ideale grootte om alles nog overzichtelijk en familiaal te kunnen houden. Zelf neem ik ook nog iedere dag plaats achter het stuur om voeling te houden met de klanten en hun wensen en noden. Ik ben een type van het doen en misschien minder van het managen. Hiervoor moet je natuurlijk kunnen rekenen op een goed team van medewerkers.”

Waar andere eerder opteren voor een onderhoudscontract nam LDM misschien een atypische beslissing om toch te investeren in een eigen moderne werkplaats. “Ik ben een beetje fanatiek op dit vlak, maar proper en goed onderhouden materiaal is een belangrijk visitekaartje voor een bedrijf. De eerste vrachtwagen die ik aangekocht heb, wordt nog regelmatig gebruikt en heeft ondertussen al lang de kaap van de één miljoen kilometers overschreden. Alle vrachtwagens die we bijvoorbeeld in de loop der jaren gekocht hebben, zijn ook nog allemaal in gebruik. We proberen het maximum uit ieder voertuig te halen met een minimum aan kosten. De keuze voor een zo goed als uniform wagenpark vloeit hier ook uit voort, dat op één voertuig na volledig op maat is opgebouwd. Maar gezien ons wagenpark te beperkt is om fulltime iemand in de garage aan het werk te zetten, kunnen ook derden hiervan gebruik maken om hun rollend materiaal klaar te zetten voor bijvoorbeeld de keuring. Dit alles werd ondergebracht in een nevenbedrijf: LDM Trailer.”

Turbulente tijden

De stijgende kosten en de Covid-impact, zonder dan nog maar te spreken over de krapte op de arbeidsmarkt, brengt voor veel bedrijven de nodige kopzorgen met zich mee. “Met de uitbraak van corona had ik een déjà-vu-gevoel, want we kwamen in een crisis terecht die er serieus op inhakte net zoals bij de opstart in 2008. Toen ik pas gestart was, brak de financiële crisis uit en zag ik van de ene op de andere dag mijn werkvolume van vijf dagen per week terugvallen naar twee dagen. Toch even slikken voor iemand die pas gestart was.”

“De pandemie zorgde voor eenzelfde schokgolf, met echter één groot verschil: dat het niet meer ging over één voertuig, maar over verschillende wagens die kwamen stil te staan. Eventjes hebben we onze nichemarkt toen verlaten en zijn we gaan rijden in tractie, onder meer met koelwagens, maar hier zijn we snel op onze stappen teruggekeerd. Schoenmaker blijf bij je leest, zegt genoeg denk ik. Ondertussen is het werkvolume terug op een relatief normaal peil gekomen, maar zijn de kosten wel enorm toegenomen, niet enkel de brandstofkosten. Ook alle materiaalkosten, banden, … zijn serieus in prijs gestegen en voorlopig lijkt hier geen einde aan te komen. De kosten onder controle houden is nu nog meer dan vroeger van cruciaal belang geworden, want alles zomaar doorrekenen naar de klant is niet altijd even realistisch.”

Bovenop dit alles is er dan nog eens de krapte op de arbeidsmarkt die een rem zet op de groei van vele bedrijven, of het rendement inperkt omdat wagens soms stilstaan wegens gebrek aan personeel. De markt van de verhuur van machines zelf zit nog altijd in de lift, want meer en meer bedrijven willen niet meer investeren in eigen materiaal omwille van de hoge investeringskost en de beperkte tijd dat ze de machines soms kunnen inzetten. Huren op korte of lange termijn is voor velen de ideale oplossing, maar brengt natuurlijk heel wat extra transportbewegingen met zich mee. “Wat we zelf ook zagen in de sterke toename van onze vloot, maar nog verder aanzienlijk uitbreiden is zeker niet onze ambitie. Mochten we afronden op een 20-tal voertuigen, dan denk ik dat we iets moois uitgebouwd hebben”, aldus Lorenzo.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo